This page in English

Rekordmånga utbytesstudenter vid Örebro universitet

Fabian Schneider och Jenny Peterson Engström.

Fabian Schneider och Jenny Peterson Engström står redo att ta emot de utbytesstudenter som anländer till Örebro universitet.

I veckan anländer drygt 180 utbytesstudenter till Örebro universitet. Det är en ökning jämfört med före coronapandemin.
– Äntligen kan vi välkomna internationella studenter utan restriktioner, säger Jenny Peterson Engström, verksamhetsansvarig på Internationella kontoret vid Örebro universitet.

Utbytesstudenterna kommer från Örebro universitets partneruniversitet runt om i världen. Japan, Sydkorea och Brasilien är några länder som finns representerade bland de 164 partneruniversiteten. Den största andelen studenter kommer från Tyskland och Frankrike.

Varför tror du att fler väljer just Sverige och Örebro universitet?

– Kanske är det så att Sverige känns som ett tryggt land att resa till nu när världen öppnar upp igen. Vi har inte haft samma hårda restriktioner och nedstängningar som i många andra länder. Vi vet också att många kommer hit för att de pratat med våra tidigare utbytesstudenter som trivts och varit nöjda med sina utbytesterminer vid Örebro universitet, säger Jenny Peterson Engström.

Välkomnas på campus i veckan

Igår och idag arrangeras Arrival days i Långhuset på Örebro universitet, dit de nya utbytesstudenterna kommer för att skriva under hyreskontrakt, ta emot en nyckel och få en välkomstpåse med användbara saker för den första tiden i staden. På fredag arrangeras en resa till Ikea och nästa vecka drar orienteringsprogrammet i gång med bland annat språkkurs i svenska och praktisk information om allt man behöver ha koll på innan terminsstart den 29 augusti.

– Det blir också sociala aktiviteter som vår internationella studentförening ESN arrangerar och rundvandring på Open Art och Örebro slott. Vi ser verkligen fram emot att få möta alla nya utbytesstudenter, säger Fabian Schneider, internationell studentassistent på Örebro universitet.

Bidrar till internationalisering

Att antalet utbytesstudenter blir fler är positivt för Örebro universitet, som jobbar för att öka både antalet utresande och inresande studenter. Ett internationellt perspektiv bidrar till högre kvalitet på både forskning och utbildning.

– Att vi här hemma får chans att möta människor från hela världen ger nya infallsvinklar, vilket är viktigt inte minst ur ett akademiskt perspektiv. Det bidrar till internationalisering på hemmaplan. Förhoppningsvis kan det inspirera våra forskare, lärare och studenter att åka ut i världen och komma hem med nya perspektiv, säger Jenny Peterson Engström.

Text och foto: Anna Lorentzon