OS-gymnasten Jonna Adlerteg får stipendium för elitidrottare

Gymnasten Jonna Adlerteg på ett gym.

"Örebro universitet och mina lärare har varit väldigt tillmötesgående", berättar Jonna Adlerteg, som vid sidan av sin karriär som elitgymnast också studerar heltid på Biomedicinska analytikerprogrammet vid Örebro universitet.

Jonna Adlerteg, gymnast och student vid Örebro universitet, är en av två Örebro-studenter som får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels stipendium för elitidrottare.
– Jag är väldigt tacksam. Det är otroligt utmanande att kombinera en idrottskarriär med studier, säger hon.

Inför OS i Tokyo i somras tränade Eskilstunagymnasten Jonna Adlerteg ungefär 25 timmar i veckan – samtidigt som hon studerade heltid på Biomedicinska analytikerprogrammet vid Örebro universitet.

– Jag hade först tänkt läsa på halvtid, men jag är så jäkla envis och har svårt att göra något halvt – det var så himla kul med studierna också. Den absolut största utmaningen är definitivt att få tiden att räcka till, berättar hon.

Det handlar inte bara om att hinna med studier och träning, utan också om förberedelser och disciplin, till exempel när det gäller sömn. Dessutom händer det att föreläsningar eller obligatoriska moment krockar med träningen eller tävlingar.

– Örebro universitet och mina lärare har varit väldigt tillmötesgående och till exempel låtit mig byta grupp om det behövs eller göra ett skriftligt arbete i stället för en uppgift som de andra gör på plats. Jag är jättetacksam för det – annars hade det aldrig gått. Det är så mycket som måste fungera för att man ska kunna prestera på topp.

Få elitidrottare får lön i Sverige

Jonna Adlerteg är en av 50 elitidrottare i hela landet som får ett elitidrottsstipendium på 50 000 kronor från Riksidrottsförbundet och Svenska Spel. Örebrostudenten Alexander Dahlin, som är aktiv inom judo, är en annan av stipendiaterna.

– Det känns jättekul. Det är inte många elitidrottare i Sverige som får lön från sitt förbund, så det är väldigt svårt att få ihop det och många måste jobba vid sidan av. Det här stipendiet är viktigt för att möjliggöra att även elitidrottare ska kunna studera, säger Jonna Adlerteg.

Hon konstaterar att det finns många framgångsrika idrottare med fina prestationer bakom sig bland de övriga stipendiaterna. För Jonna Adlerteg, som beskrivs som en av Sveriges bästa gymnaster i modern tid, är det OS i Tokyo som ligger närmast i tid. I somras var hon en placering - eller 33 tusendelar - ifrån att gå till OS-final i barr.

– OS innebar en väldigt stor urladdning och jag känner mig lite trött och sliten, så jag har jag bestämt mig för att ta en liten paus. Under hela min karriär har jag aldrig varit ledig mer än två veckor från gymnastiken, berättar hon.

När tror du att du kommer att tävla igen?

– Jag vet inte, jag är ju ledig just nu. Nästa stora mästerskap ligger i sommar och är ett EM.

Mindre tid på träningen innebär en chans att fokusera mer på studierna.

– Det passar bra nu när vi börjar vara mer på plats på universitetet också. Jag har valt att läsa till biomedicinsk analytiker med inriktning mot fysiologi, och tänker att det vore kul att rikta in sig på idrottsmedicin i framtiden. Vi får se vad som händer, säger Jonna Adlerteg.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Ali Reza Aghababaie

Örebro universitet är ett elitidrottsvänligt universitet (EVL), vilket innebär att universitetet har ingått ett avtal med Riksidrottsförbundet om att underlätta för elitidrottare med elitidrottsavtal att kombinera elitidrott och studier. Här kan du läsa mer om det.

Elitidrottsstipendiet delas ut av Riksidrottsförbundet och Svenska Spel till elitidrottare som studerar på minst 50 procent. I år konkurrerade 336 idrottare om 50 stipendier.