”Praktiken är viktig för både arbetsgivaren och studenterna”

Martin Mortensen och Arvid Lundström på PM & Vänner.

"Det är en sak att sitta på universitetet och läsa och en helt annan att jobba som sommelier på en restaurang. Det är väldigt lärorikt", säger Martin Mortensen, här tillsammans med sin handledare Arvid Lundström på PM & Vänner.

Att studenter kommer ut och gör praktik under utbildningen är gynnsamt för båda parter, menar Arvid Lundström, sommelier på restaurangen PM & Vänner.
– Vi får en chans att föra vidare vårt yrkeskunnande och samtidigt ta del av studenternas färska kunskap – och studenten ökar sina chanser att få jobb, säger han.

Här kan du läsa mer om programmet Sommelier och måltidskreatör.

Martin Mortensen går fjärde terminen på programmet Sommelier och måltidskreatör på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet. Just nu gör han tio veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på PM & Vänner, en prisbelönt restaurang i Växjö.

– Jag hade hört talas och PM & Vänner genom olika poddar och kände till en annan student i Grythyttan som gjort sin VFU där. Dessutom gillar jag att restaurangen har både en bistro och en avdelning med fine dining, det gör att man får uppleva och prova på att jobba i två olika miljöer, säger han.

För PM & Vänner är det en självklarhet att ta emot praktikanter på alla nivåer, från gymnasieskolor med restaurangutbildning till yrkesskolor och universitet.

– Vi ser det som en chans att föra vidare kunskap och vara med och utveckla den nya generationen sommelierer, kockar och servitriser. Dessutom bidrar praktikanter med färsk kunskap från sina utbildningar, vilket gör att vi kan lära av varandra, säger Arvid Lundström, sommelier på PM & Vänner och Martins handledare under VFU:n.

Lär sig arbetet på golvet

Arvid Lundström upplever att de studenter som kommer från Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan i regel har med sig en större teoretisk kunskap och förståelse för de produkter som säljs eller serveras, jämfört med många andra praktikanter.

– Däremot är det inte alla som har erfarenhet av yrket. Då blir praktiken extra viktigt, eftersom den innebär en chans att lära sig mer om hur själva arbetet på restauranggolvet fungerar. Jag hade gärna sett att studenterna fått komma ut på VFU redan under första året på utbildningen, säger han.

Arvid Lundström tog själv examen från sommelierutbildningen vid Restaurang- och hotellhögskolan för fem år sedan och vet hur viktigt det är att få arbetslivserfarenhet redan under utbildningen.

– Jag gjorde min VFU på en vinbar i Stockholm och sommarjobbade också här på PM & Vänner två somrar. Just nu under pandemin är det lite annorlunda, men i vanliga fall brukar de praktikanter vi lär upp nästan alltid få sommarjobb här, berättar han.

VFU – ökar chansen att få jobb

Och även om man inte får sommarjobb på sin VFU-plats, är erfarenheten en viktig merit.

– Att som sommelierstudent få en rekommendation från PM & Vänner väger väldigt tungt. Vi har Sveriges största vinkällare och många duktiga sommelierer som jobbar hos oss, säger Arvid Lundström.

För Martin Mortensen innebär våren på PM & Vänner att han får en chans att applicera alla de kunskaper han fått under utbildningen i verkligenheten.

– Det är en sak att sitta i skolan och läsa och en helt annan att jobba som sommelier på en restaurang. Det är väldigt lärorikt och jag lär mig nya saker hela tiden, säger han.

Text: Anna Lorentzon