This page in English

Så blir höstterminen vid Örebro universitet

Två studenter sitter med stort mellanrum bredvid varandra på ett konstverk på campus.

Varmt välkommen till oss på Örebro universitet. Vi ser fram emot att ha dig som student till hösten, även om allt inte är som vanligt. För att minska risken för spridning av coronaviruset behöver vi alla hjälpas åt att visa hänsyn.

Örebro universitet planerar för undervisning på campus under höstterminen, men för att inte alltför många ska vistas på universitetet samtidigt kommer en del undervisning att ske digitalt. De studenter som är nya på universitetet prioriteras när det gäller undervisning på campus.

Du kommer att hitta information om vad som gäller just för dina kurser på Blackboard.

En bild av ett covid-virus tillsammans med texten "Här kommer några tips till dig som ska studera vid Örebro universitet i höst".

• Kom i tid. För att undvika trängsel är det extra viktigt just i höst att alla kommer i god tid till seminarier, föreläsningar och tentamina.

• Håll avstånd. I undervisningssalarna lämnar vi varannan stol tom. Tänk också på att hålla avstånd i pentryn och på allmänna ytor.

• Plugga utomhus. Det finns gott om sittplatser och möbler på campusområdet. Inför höstterminen kommer det att ställas ut extra många bord och stolar för att underlätta för studier utomhus. Välj gärna utomhusvägarna när du går mellan byggnaderna.

• Cykla eller gå. I Örebro ligger det mesta på cykel- eller gångavstånd, och vi rekommenderar alla studenter att i första hand promenera eller cykla för att minska belastningen på kollektivtrafiken.

• Undvik lunchträngsel. Ta gärna med kall lunch eller ät din mat hemma för att minska trängseln i de restauranger och pentryn som finns på campus.

• Kontakta Campushälsan om du tror att du tillhör en riskgrupp: This is an email address eller 019-603 61 05.

• Tillsammans klarar vi hösten. Genom god handhygien, fysisk distansering och att stanna hemma om man har symptom kan vi alla hjälpas åt att minska smittspridningen.

Örebro universitets hemsida finns aktuell information och svar på de vanligaste frågorna som handlar om studier och coronaviruset. Här hittar du också öppettider till entréerna på campus och Örebro universitetsbibliotek.

På den här sidan hittar du information om de tekniska verktyg som används vid digital undervisning och om hur du kan få stöd och hjälp under din studietid.

Örebro universitet följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att vi står beredda att snabbt kunna gå över till digital undervisning om det krävs för att minska smittspridningen.

Varmt välkommen till Örebro universitet!