Smittskyddsläkarens bästa råd till studenterna om covid-19

Ett montage på en bild av ett coronvirus och ett fotografi av Gunlög Rasmussen.

Region Örebro läns smittskyddsläkare Gunlög Rasmussen ser dagligen vad som orsakar spridning av covid-19 i samhället.

Flera studenter vid Örebro universitet har smittats av covid-19 i höst.
Men om alla hjälps åt går det att minska smittspridningen.
Här svarar Region Örebro läns smittskyddsläkare Gunlög Rasmussen på fem frågor om hur det ska gå till.

1) Vilka är dina bästa råd till studenter just nu?

– Det är att vara hemma om man är sjuk, även vid lindriga symtom. Att testa sig vid symtom som håller i mer än ett dygn. Och att följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd, inte bara på universitetet, utan även i andra sammanhang på fritiden och i sociala situationer.

2) Vad ska man göra om man känner sig krasslig?

– Stanna hemma. Om symtomen håller i mer än ett dygn, så boka en tid via e-tjänsten 1177.se för provtagning.

3) Hur ska man tänka kring fester?

– Det är inte läge för att ordna eller gå på fester eller att ses i större sociala sammanhang. Om du träffar vänner, gör det i små konstellationer och håll avstånd.

4) Vad ska man tänka på själv när man tentar eller går på föreläsning?

– Var helt frisk. Om du insjuknar under dagen - gå hem direkt. Tänk på att hålla avstånd till andra.

– Tvätta händerna noga och ofta. Undvik kollektivtrafik om du kan.

5) Hur fungerar samarbetet mellan regionen och Örebro universitet?

– Det finns en regelbunden dialog på flera olika plan, bland annat mellan smittskyddsläkare och universitetets rektor. Vad gäller verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvården finns också en mycket tät kontakt mellan regionen och de olika vårdutbildningarna.

Text: Jesper Mattsson
Foto: Region Örebro län och Gerd Altmann/Pixabay

Vill du veta mer om hur Örebro universitet arbetar för att att minska smittspridning? De senaste åtgärderna och svar på vanliga frågor hittar du alltid på vår coronasida.