This page in English

Vår partner Aston University är årets universitet i Storbritannien

Campus, Aston University.

Aston University ligger i Birmingham, Storbritannien.

Varje år utser den brittiska tidningen The Guardian årets universitet i Storbritannien. I år gick utmärkelsen till vår strategiska partner Aston University – tack vare enastående studentstöd, arbete med hållbarhetsfrågor, studenternas anställningsbarhet och inkomst efter examen samt hög undervisningskvalitet.

Nyfiken på utbytesstudier? Läs mer och ansök här.

– Utmärkelsen visar den riktigt höga kvalitet Aston University håller inom utbildning och forskning. Detta är något våra studenter kan ta del av genom utbytesstudier och våra forskare och personal genom de olika samarbeten vårt partnerskap öppnar upp för, säger Åke Strid, vicerektor med ansvar för internationalisering vid Örebro universitet.

Den prestigefyllda utmärkelsen tilldelades Aston University efter att universitetet har klättrat till plats 30 på The Guardian University Guide 2021-rankningen. Rankningen baseras på flera olika indikatorer som studenternas sammantagna nöjdhet, anställningsgraden bland studenterna och undervisningskvalitet. Aston University utmärker sig också för sitt engagemang för social rörlighet, mångfald och hållbarhet.

– Utmärkelsen visar att Aston University är exceptionellt bra på att jobba med att inkludera studenter från studieovana miljöer. Detta är något Örebro universitet också jobbar med genom projektet Linje 14. Inom detta område har vi säkert mycket att lära av Aston University och vi ser fram emot att lära oss mer om deras arbetssätt, säger Åke Strid.

Femårigt partnerskap

Örebro universitet ingick ett strategiskt partnerskap med Aston University för knappt fem år sedan. Sedan dess har många studenter, forskare och personal tagit chansen att jobba, jobbskugga och studera både vid Örebro universitet och Aston University. Lärosätena har också samarbetat kring och lärt av varandra inom en rad andra områden som forskningsanslag, jämställdhet, kommunikation och administrativa processer.

– Under 2020 har det varit svårt att ha utbyten mellan studenter, forskare, lärare och annan personal i samma utsträckning som tidigare år. Nu har vi videomöten och utbyter idéer med avseende på studentutbyten och gemensamma program post-corona. Våra forskare fortsätter sina samarbeten mellan lärosätena, säger Åke Strid.

Därför är Aston University årets universitet

Det är framförallt tack vare fem faktorer som Aston University har fått Årets universitet-utmärkelsen. Förutom att Aston University erbjuder utmärk studentstöd och att deras studenter i hög grad får jobb efter examen, ligger lärosätet i topp när det kommer till arbetet med hållbarhet. Aston University arbetar även aktivt med att få fler unga från studieovana miljöer att välja högre studier och med att främja kvinnor inom vetenskap, teknik, matematik och medicin i högre utbildning och forskning.

– Utnämningen till Årets universitet av The Guardian är ett fantastiskt bevis på personalens och studenternas hårda arbete vid Aston University. Jag är oerhört stolt över vårt mångsidiga, kreativa och dynamiska lärosätet, säger Alec Cameron, rektor vid Aston University.

Text: Jasenka Dobric
Foto: Aston University