Fjollë Novakazi
Fjollë Novakazi Befattning: Postdoktor Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: ZmpvbGxlLm5vdmFrYXppO29ydS5zZQ==
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: T2212

Om Fjollë Novakazi
Fjollë Novakazi är en forskare inom Human Factors med specialisering inom kognitiv ergonomi, engagerad i människocentrerad utveckling av komplexa tekniska system. Fjollë brinner för att förbättra människors interaktion med teknik för att öka säkerheten och effektiviteten samt för att förbättra den mänskliga upplevelsen. Hon använder en empirisk metod med blandade metoder i sitt arbete, inklusive enkäter, djupintervjuer, samskapande workshops, naturalistiska studier, fältutvärderingar, etnografiska observationer och mer för att samla in omfattande insikter till sin forskning.
Fjollë disputerade i Human-Technology-Design i december 2023 vid avdelningen för Design & Human Factors på Chalmers tekniska högskola. Hennes avhandling undersökte faktorer som påverkar förares uppfattning och förståelse av automatiserade körsystem. Hon utvecklade en konceptuell modell som beskriver hur perception formar den mentala modellen och föreslog människocentrerade designlösningar för att hantera identifierade utmaningar. Hennes grundläggande arbete inom detta område belönades med priset för bästa artikel i Journal of Cognitive Engineering and Decision Making från Human Factors and Ergonomics Society år 2022.
År 2024 började hon som postdoktor vid Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem (AASS) vid Örebro universitet. Fjollë är en del av samverkansprojektet TeamRob, finansierat av KK-stiftelsen, som undersöker människa-robot-team ur olika perspektiv. Hon fokuserar särskilt på faktorer som påverkar ett framgångsrikt införande av kollaborativa robotar i tillverkningsmiljöer och deltar i utvecklingen av ett kunskapsramverk som beskriver den komplexa miljön i monteringslinor för att stödja utvecklingen av avsiktsigenkänningssystem för kollaborativ tillverkning.
Utöver forskningen ansvarar hon för en kurs på avancerad nivå inom datateknikprogrammet, där hon undervisar i Advanced Human-Computer Interaction. I kursen introducerar hon studenter till människocentrerade utvecklingsmetoder inom mjukvaruutvecklingens livscykel.
I andra roller är Fjollë redaktionsmedlem i International Journal of Human Factors and Ergonomics och deltar som standardutvecklare inom TK380/AG 2 Ergonomi och Human Factors vid Svenska institutet för standarder (SIS) samt i internationella arbetsgrupper, där hon verkar för att ergonomiska principer integreras i tekniska standarder.
Innan sin akademiska karriär arbetade Fjollë som Senior Design Engineer inom fordonsindustrin. I denna roll ledde hon flera forskningsstudier och övervakade aktiviteter för att säkerställa människocentrerad utveckling av användargränssnitt i fordon. Hennes arbete involverade tvärvetenskapligt och internationellt samarbete och täckte alla faser av forskningsprojekt – från planering och organisering till genomförande. Fjollë spelade också en avgörande roll i analysen av resultaten och använde insikterna för att informera och förfina designprocessen enligt människocentrerade principer.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Novakazi, F. (2025). Perception's Role for Mental Model Formation in Automated Driving: Insights From Four Studies. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making. [BibTeX]
- Kim, S. , Novakazi, F. , van Grondelle, E. , van Egmond, R. & Happee, R. (2024). Who is performing the driving tasks after interventions? Investigating drivers' understanding of mode transition logic in automated vehicles. Applied Ergonomics, 121. [BibTeX]
- Rydström, A. , Söderholm Mullaart, M. , Novakazi, F. , Johansson, M. & Eriksson, A. (2023). Drivers' Performance in Non-critical Take-Overs From an Automated Driving System-An On-Road Study. Human Factors, 65 (8), 1841-1857. [BibTeX]
- Karlsson, M. & Novakazi, F. (2023). Drivers' usage of driving automation systems in different contexts: A survey in China, Germany, Spain and USA. IET Intelligent Transport Systems, 17 (10), 2004-2019. [BibTeX]
- Novakazi, F. , Johansson, M. , Strömberg, H. & Karlsson, M. (2021). Levels of What? Investigating Drivers' Understanding of Different Levels of Automation in Vehicles. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, 15 (2-3), 116-132. [BibTeX]
- Johansson, M. , Mullart Söderholm, M. , Novakazi, F. & Rydström, A. (2021). The Decline of User Experience in Transition from Automated Driving to Manual Driving. Information, 12 (3). [BibTeX]
- Novakazi, F. , Johansson, M. , Erhardsson, G. & Lidander, L. (2021). Who's in charge? The influence of perceived control on responsibility and mode awareness in driving automation. Information technology, 63 (2), 77-85. [BibTeX]
- Orlovska, J. , Novakazi, F. , Bligård, L. , Karlsson, M. , Wickman, C. & Söderberg, R. (2020). Effects of the driving context on the usage of Automated Driver Assistance Systems (ADAS)-Naturalistic Driving Study for ADAS evaluation. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 4. [BibTeX]
- Novakazi, F. , Orlovska, J. , Bligård, L. & Wickman, C. (2020). Stepping over the threshold linking understanding and usage of Automated Driver Assistance Systems (ADAS). Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 8. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Karlsson, I. M. , Franzén, S. E. & Novakazi, F. (2024). Field operational tests (FOTs) - (still) the ultimate answer to impact assessment?. I: Meng Lu, Evaluation of Intelligent Road Transport Systems: Methods and results (ss. 47-57). . The Institution of Engineering and Technology. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Banaee, H. , Klügl, F. , Novakazi, F. & Lowry, S. (2024). Intention Recognition and Communication for Human-Robot Collaboration. I: Ericson P., Khairova N., De Vos M., CEUR Workshop Proceedings. Konferensbidrag vid 3rd International Conference on Hybrid Human-Artificial Intelligence, HHAI-WS 2024, Malmo 10-11 June 2024. (ss. 101-108). CEUR-WS. [BibTeX]
- Lidander, L. , Novakazi, F. & Erhardsson, G. (2022). Building Blocks of Responsibility: A Conceptual Model Illustrating the Factors Influencing Perceived Responsibility Over the Driving Task when Interacting with Driving Automation Systems. I: AutomotiveUI '22 Adjunct Proceedings of the 14th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications. Konferensbidrag vid 14th International ACM Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI), Seoul, South Korea, September 17-20, 2022. (ss. 137-140). New York: Association for Computing Machinery (ACM). [BibTeX]
- Novakazi, F. , Eriksson, A. & Bligård, L. O. (2022). Design for Perception: A Systematic Approach for the Design of Driving Automation Systems based on the Users' Perception. I: AutomotiveUI '22 Adjunct Proceedings of the 14th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications. Konferensbidrag vid 14th International ACM Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI), Seoul, South Korea, September 17-20, 2022. (ss. 87-90). New York: Association for Computing Machinery (ACM). [BibTeX]
- Novakazi, F. (2019). Semi-Autonomous Drive and its Effect on Mode Awareness and User Experience. I: ECCE '19: Proceedings of the 31st European Conference on Cognitive Ergonomics. Konferensbidrag vid 31st European Conference on Cognitive Ergonomics: Design for Cognition (ECCE 2019), Ulster University, Belfast, North Ireland, September 10-13, 2019. (ss. 23-25). New York: Association for Computing Machinery (ACM). [BibTeX]
Manuskript
- Kim, S. , Novakazi, F. , Shi, E. , Harms, I. & Oviedo-Trespalacios, O. A Taxonomic Odyssey : Reflections on the Evolution, Criticisms, and Future Directions of Driving Automation Taxonomies. [BibTeX]