Franziska Primus
Franziska Primus Befattning: Doktorand Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: ZnJhbnppc2thLnByaW11cztvcnUuc2U=
Telefon: 019 301021
Rum: F3119

Om Franziska Primus
Franziska Primus har varit doktorand i pedagogik vid Örebro universitet sedan 2019. Hon har tidigare studerat utbildningsvetenskap vid Freie Universität Berlin (BA, 2013) och utbildningsstudier vid Humboldt-Universität zu Berlin (MA, 2016).
I sin doktorsavhandling med titeln Present Futures in Global Education Governance: A Critical Discourse Analysis of UNESCO's Futures of Education Initiative undersökte Franziska den roll som nuvarande och närvarande idéer om framtiden spelar i den globala utbildningspolitiska diskursen genom att analysera hur de formas och används för att legitimera programmatiska idéer om utbildning. Unesco och dess initiativ, Futures of Education: Learning to Become, fungerade som den centrala empiriska ingången till den globala policyarenan.
Franziska är en fakultetsfinansierad doktorand vid Örebro universitet och affilierad till forskarskolan Perspektiv på Dagens Skola: Forskarskola i Tillämpad Utbildningshistoria (PEDASK). Hon är även medlem i Swedish Educational Research Association (SWERA) samt German Educational Research Association (GERA). Vidare ingår hon i forskargruppen Utbildning och demokrati vid Örebro universitet, STudieS: An STS Network in Education. Hon var också medlem i den lokala organisationskommittén för ISCHE 42 i Örebro 2021.
Vid Örebro universitet undervisar Franziska sedan 2020 på det internationella programmet för utbytesstudenter och bygger vidare på sin undervisningserfarenhet från lärarutbildningsprogrammet vid Humboldt-Universität zu Berlin.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Westberg, J. & Primus, F. (2023). Rethinking the history of education: considerations for a new social history of education. Paedagogica historica, 59 (1), 1-18. [BibTeX]
- Primus, F. & Lundahl, C. (2021). The Peripherals at the Core of Androcentric Knowledge Production – An Analysis of the Managing Editor’s Knowledge Work in “The International Encyclopedia of Education” (1985). Paedagogica historica, 57 (6), 621-637. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Primus, F. (2025). Present Futures in Global Education Governance: A Critical Discourse Analysis of UNESCO's Futures of Education Initiative. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Lundahl, C. & Primus, F. (2019). The hidden work in international knowledge production - acknowledging the efforts of a managing editor in the 1980s. Konferensbidrag vid 63rd Annual Conference, Education for Sustainability (CIES 2019), San Francisco, USA, April 14-18, 2019. [BibTeX]
- Lundahl, C. & Primus, F. (2018). The Nature of Knowledge Production – Editing The International Encyclopedia of Education 1984 and 1995. Konferensbidrag vid International Standing Conference for the History of Education (ISCHE 40), Berlin, Germany, August 29 - September 1, 2018. [BibTeX]
- Lundahl, C. & Primus, F. (2018). The peripherals in the core of international knowledge production - acknowledging the work of a managing editor in the 1980s. Konferensbidrag vid XXVIII CESE Conference (CESE 2018), Nicosia, Cyprus, Greece, May 29 - June 1, 2018. [BibTeX]