Här sänds webbinarium live från nybyggd studio

Fyra personer samtalar vid ett bord.

Marknadsförare Linus Mattisson skötte kamerorna under onsdagens sändning. Vid bordet sitter AI-professor Amy Loutfi, Ola Pettersson från Epiroc, AI-experten Fredrik Löfgren och Lotta Sartz från Swedish Mining Innovation.

Restriktioner under coronapandemin gör att Örebro universitet storsatsar på digitala evenemang. I ORU Innovation Arena har man byggt en temporär studio för att prova nya format av webbsändningar. Under onsdagen sändes det första eventet från studion – ett webbinarium om artificiell intelligens för säkrare gruvindustri.

Det tre timmar långa webbinariet ”AI – nödvändig möjliggörare för hållbar gruvproduktion?” krävde en hel del förararbete. Seminariet sändes live från Labbet på ORU Innovation Arena – där man byggt en studio riggad med lampor, kameror, och mikrofoner.

– Här kan fyra personer delta i samtal på coronasäkert avstånd, samtidigt som vi filmar det från flera olika vinklar, säger Mikael Detlofson, kontaktperson ORU Innovation Arena.

Han är en del i teamet som skapar evenemang vid Örebro universitet, en nog så svår uppgift när man inte får ses i stora grupper. Målet med gruvseminariet var att levandegöra ämnet och få mer puls i samtalen än vid ett vanligt webbinarium där alla deltagare sitter på varsitt håll.

På plats och via länk

Under onsdagens webbinarium var fyra deltagare på plats i studion, och övriga gäster var med på länk.

– Det blir en enorm skillnad när vi kan sitta några stycken tillsammans och föra samtal, säger Lotta Sartz, projektledare Swedish Mining Innovation Bergslagen, Örebro universitet.

Hon presenterade gästerna och deltog i det efterföljande panelsamtalet.

– Man blir mindre utsatt som talare här i studion än om man sitter helt själv på länk. Samtalet blir också mer levande och roligare att titta på. Vi hade ett program på tre timmar, det hade aldrig fungerat utan studion, säger Lotta Sartz.

Under seminariet skötte marknadsförare Linus Mattisson kamerorna från ett mixerbord där han växlade mellan tre vinklar.

– Jag är mycket nöjd med resultatet. I den här studion kan vi med inhouse-kompetens göra nyskapande sändningar, och skapa professionella möten, säger han.

Så mycket bättre

I byggnaden bredvid satt evenemangssamordnare Ulrika Franzén och styrde videoplattformen. Hennes uppgift var att släppa in respektive talare i rätt tid, och se till att deltagarna såg den person som talade. Kolleger fanns också tillgängliga i en chatt för teknisk support.

– Jag hade en hel del kontakt med Linus under tiden. Det krävs att flera personer är involverade för att det ska fungera, men det gör också att resultatet blir så mycket bättre, säger Ulrika Franzén.

Vid Örebro universitet finns flera stödfunktioner kopplat till digitala möten och evenemang. De jobbar i nära samarbete, nu också med ORU Innovation Arena, för att vidareutveckla ett professionellt stöd kopplat till möten.