Strukturen i akademisk text
En akademisk text bör ha en tydlig struktur som framhäver innehållet och visar samband mellan enskilda textdelar. Eftersom strukturen är förväntad, effektiviserar den både läsning och skrivande. Följ därför uppgiftsanvisningar och mallar du får i kursen, för att organisera ditt stoff, men lägg också ned tid och omsorg på att signalera strukturen. Nedan får du mer vägledning.
Innehållet i akademiska och vetenskapliga texter organiseras på ett särskilt sätt, som tar hänsyn till läsarens behov av att kunna orientera sig i texten och snabbläsa den. Struktureringsarbetet sker på flera nivåer. Textens övergripande struktur – disposition – avser textens indelning i kapitel och avsnitt, vilket blir allt viktigare ju längre text du skriver. I enskilda avsnitt är styckeindelning en viktig struktureringsprincip, men strukturarbetet bör fortsätta även inuti varje stycke. Där påverkas läsbarheten av hur meningarna följer på varandra, hur informationen i dem ordnas samt hur sambandet inuti stycken och meningar markeras.
Källor och litteraturtips
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. 2 uppl. Studentlitteratur.
Dysthe, O., Herzberg, F. & Løkensgard Hoel, T. (2011). Skriva för att lära. Studentlitteratur.
Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. 2 uppl. Studentlitteratur.
Rienecker, L. & Jørgensen, P. Stray (2017). Att skriva en bra uppsats. 4 uppl. Liber.
Schött, K., Hållsten, S., Moberg, B. & Strand, H. (2015). Studentens skrivhandbok. 3 uppl. Liber.