This page in English

Zotero i Word

Zotero fungerar med Word och LibreOffice. Om du använder Chrome, Firefox, Edge eller Safari fungerar Zotero även med Google Docs.

Infoga källhänvisningar

När du använder verktygsfältet i Word måste du ha Zotero öppet. 

Ställ markören där du vill infoga en källhänvisning och klicka på Insert Citation. Välj vilken referensstil och språk du vill använda. Vissa referensstilar finns enbart på engelska, men till exempel APA och Vancouver finns även på svenska. Fler stilar finns att hämta på Zotero Style Repository.

I Zotero-rutan som kommer fram kan du antingen söka fram referensen eller klicka på Z, välja Klassisk vy och bläddra bland alla dina referenser. Markera referensen du vill infoga och klicka OK.

Zotero i Word

Film: Zotero - infoga referenser i Word (Karlstads universitetsbibliotek)

Redigera källhänvisning

För att redigera en infogad källhänvisning ställer du markören i parentesen som då blir gråmarkerad. Klicka på Add/Edit Citation i menyn. Nu kan du lägga till flera källor eller klicka på redan infogad källhänvisning för att dölja författarens namn. Om stilen du använder tillåter det kan du även lägga till sidnummer. 

Om du flyttar text i dokumentet följer källhänvisningarna med och referenslistan uppdateras.

Infoga referenslista

När du har lagt in källhänvisningarna placerar du markören sist i dokumentet och väljer Add Bibliography. Du kan byta referensstil på källhänvisningarna och referenslistan genom att klicka på Document Preferences.

Ta bort kopplingen till Zotero

När du är klar med dokumentet och ska skicka iväg det ska du ta bort kopplingen till Zotero. Skapa en kopia av dokumentet och välj Unlink Citations.

Originaldokumentet med fältkoder behåller du ifall du behöver ändra referenserna.

Om Zotero-fliken saknas i Word

Zotero fungerar inte i Word Online utan du måste ladda ner Office 365 och skriva i Word Desktop. Om Zotero-fliken ändå saknas har Word troligtvis varit öppet under installationen. Följande steg brukar vara tillräckligt för att lösa det.

  • Börja med att se till att Word är stängt.
  • I Zotero väljer du Verktyg och sedan Tillägg.
  • Under Zotero Word Integration trycker du på Disable och sedan Enable. Stäng fönstret.
  • Gå till Redigera och Inställningar i Zotero.
  • Välj Källhänvisa.
  • Välj Ordbehandlare och klicka på Installera tillägget Microsoft Word. Klicka på OK.
  • Nu ska fliken Zotero finnas när du öppnar Word.