This page in English

Det här är Forskarskolan Nära vård

Den demografiska utvecklingen i Sverige är en utmaning med färre personer som ska erbjuda vård till en alltmer åldrande befolkning där andelen undvikbara, så kallade livsstilssjukdomar ökar. Nära vård innebär en omställning där vården samskapas med invånarna och där arbetet är personcentrerat, sammanhållet, proaktivt och hälsofrämjande. Omställningen till Nära vård innebär en omfattande process där flera nivåer inom Sveriges regioner och kommuner måste hitta nya former för sitt uppdrag. Det innebär att vi måste utbilda hälso- och sjukvårdspersonal som kan arbeta på ett nytt sätt och att vi måste forska både om viktiga delar i Nära vård och om omställningen i sig.

Forskarskolan Nära vård är en samverkan mellan Örebro universitet, Högskolan Dalarna, Jönköping University och Linköpings universitet tillsammans med regionala och kommunala aktörer. Doktorander rekryteras till både genom utlysning av doktorandtjänster och genom att redan antagna doktorander med relevanta projekt kan ansöka.

Genom kurser, seminarier och avhandlingsarbete utbildas nya forskare och lärare som är förberedda att utbilda vidare inom hälso- och sjukvårdsutbildningar och att forska om Nära vård. Doktoranderna får också tillgång till ett nationellt och internationellt nätverk och möjlighet till vetenskaplig samverkan.

Genom den unika samverkan mellan fyra lärosäten, regionala och kommunala aktörer och patientrepresentanter kommer Forskarskolan Nära vård att bidra till en framgångsrik utveckling av vården, till nytta för Sveriges befolkning.

Forskarskolan i praktiken

Alla doktorander är antagna på den allmänna studieplanen vid något av de fyra ingående lärosätena och går de kurser som ingår där. Till det tillkommer två obligatoriska kurser om Nära vård i teori och praktik som ges av Linköpings universitet i samverkan med Sydöstra sjukvårdsregionen.

Doktorander i Forskarskolan Nära vård deltar varje år i ett internat, lämpligen tillsammans med sina handledare. Upptakten är 15-16 april i Örebro. Vi arrangerar regelbundna webbinarier om aktuella ämnen och kommunicerar via forskarskolans kalender samt via en digital lärplattform (Blackboard).