LEADER - Center for Lifespan Developmental Research
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Humaniora-Samhällsvetenskap
Forskningsområden
- Familjeforskning
- Föräldraskap
- Inkludering och integration
- Klimatförändring
- Kognitiv funktion
- Migration
- Normbrytande beteende
- Ungdomar
- Äldre och åldrande
LEADER är en forskningsmiljö inom ämnet psykologi som samlar forskare vars övergripande mål är att förstå grundläggande aspekter av psykologisk utveckling och psykosocial anpassning bland barn, ungdomar, vuxna och äldre. Några av de ämnen vi studerar är föräldraskap, sociala relationer, attityder, hållbar utveckling och klimatförändringar, mångfald och etnicitet samt åldrande och kognitiv funktion. Flera av studierna är longitudinella där barn, ungdomar och vuxna följts över flera år.
Om du är intresserad av samarbeten kring de områden som vi forskar på eller har frågor om att ingå i forskningsmiljön så är du välkommen att kontakta någon av forskarna.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- "Bäst att vara på säkra sidan?" Identifiering av orsaker till överbeskyddande föräldrastrategier i en föränderlig social värld
- A wicked problem occupation: exploring how climate change scientists identify and cope with their professional work
- Att utsätta andra och att bli utsatta av andra för hot och trakasserier i olika vardagsmiljöer
- Att visa på en hållbar framtid genom mataktivism: Hur unga hanterar spänningar mellan det hållbara och ohållbara i vardagslivet
- Föräldrars användning av internet och sociala media
- Föräldrars hantering av ungdomars internetanvändande
- IDA-programmet
- IDEA-projektet - Inkludering och DiskriminEring Bland UngA
- Minne, åldrande och adaptiv glömska: En undersökning av de underliggande neurologiska mekanismer bakom ålderseffekter i minnesfunktion
- PIA-projektet - Ett projekt för att främja integration och anpassning av nyanlända ungdomar och deras familjer
- Sexuella trakasserier bland unga i organiserade fritids- och idrottsmiljöer
- Ungdomar och mångfald
- Vilken roll spelar klimatoro i ungas liv och lärandeprocesser? En långtidsstudie
- Vägledande samspel-ICDP - ett verktyg som förbättrar lärares relationskompetens och tilltro till sin lärarförmåga
- Är vetenskapen att lita på? Ungas attityder, emotioner och tillit gällande klimatforskning
Avslutade projekt
- Att förstå hur unga förändras när de börjar eller slutar idrotta: En longitudinell kvasiexperimentell studie
- Barns lärande, mobilitet och medborgarskap i staden - tidsrumsliga aspekter av mobil förskolepedagogik
- En förståelse av de förhållanden som kan minska utbildningsklyftan mellan invandrarungdomar och svenska ungdomar
- Förutsättningar för att kommunicera om hälsosam och hållbar mat med unga
- Ungas kommunikation med föräldrar, vänner och lärare om globala miljöproblem: emotioner, coping och self-efficacy