Nytt forskningsprojekt: Hur påverkar faktorer i vår barndom hälsa, minnesförmåga och hjärnans funktion när vi blir äldre?

Vår kognitiva förmåga, hälsa och hjärnans förmåga försämras generellt när vi blir äldre. Det finns däremot stora individuella skillnader. Tidiga faktorer i barndomen kan påverka hälsa och kognition i det normala åldrandet, men mer forskning behövs för att identifiera vilka faktorer som är viktiga.

Det finns betydande individuella skillnader i kognitiv status, hjärnfunktion och välbefinnande i det normala åldrandet. Det har visat sig att tidiga faktorer i barndomen har stort inflytande på åldersrelaterad förändring, men karakterisering av dessa faktorer har visat sig svårt på grund av bristen av longitudinella studier som inkluderar hela livsspannet. Professor Jonas Persson har beviljats knappt 6.3 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för forskningsprojektet ” tidiga prediktorer för kognitiv förmåga och hjärnfunktion i normalt åldrande (IDA-BRAIN)”.

Deltagare kommer att rekryteras från ett omfattande forskningsprogram som initierades 1965 och inkluderade alla barn i Örebro i årskurserna 3, 6 och 8 (IDA-programmet). Dessa deltagare är nu i en ålder där många förändringar i kognition och hjärnfunktion blir mer påtagliga (69 år och äldre), vilket gör det möjligt att undersöka om dessa förändringar är relaterade till faktorer i barndomen, såsom skolprestation, kognitiv förmåga, socio-emotionella faktorer, hemförhållanden och hälsostatus. Projektet inkluderar kognitiv testning, undersökning av hjärnans struktur och funktion med magnetkamera, test av hälsa och välbefinnande. Projektet är unikt på så sätt att det inkluderar en stor mängd beteende- och hälsovariabler och har en lång uppföljningstid.