Pedagogiskt upplägg: Utställningsbesök

Det första pedagogiska upplägget innebär förberedelser före ett utställningsbesök och frågor som eleverna arbetar med när de har sett utställningen och tagit del av utställningsmaterialet.

Inför besöket

Se till att eleverna har fått en historisk bakgrund till det sena 1800-talet och det tidiga 1900-talet då ett demokratiskt samhälle växer fram i Sverige och industrialiseringen slår igenom.

Eleverna kan exempelvis undersöka: 

  • hur kvinnornas roll i samhället såg ut och hur de förväntades uppträda.
  • vilka möjligheter det fanns för kvinnor att bidra till samhällsutvecklingen och om möjligheterna skilde sig för kvinnor ur olika samhällsgrupper.
  • hur kvinnor vid förra sekelskiftet framställs i olika historieböcker eller i lärarresurser på nätet. 
  • hur kvinnor var klädda vid förra sekelskiftet och hur det kan ha varit att röra sig och arbeta i kläderna som de bar.

Eleverna kan också ta reda på vilka följande personer var:

Ann Charlotte Leffler

Ann Charlotte Leffler

Hanna Winge

Hanna Winge

Augusta Lundin

Augusta Lundin

Karolina Widerström

Karolina Wideström

Gurli Linder

Gurli Linder

Märta Jörgensen

Märta Jörgensen

Titta gärna med eleverna på följande avsnitt (YouTube): "Oskarianska tiden" av Historieätarna

Efter besöket

Följ upp besöket på utställningen med diskussioner runt några av följande frågor:

  • Utställningen visar hur kroppsidealet för kvinnor såg ut för lite drygt hundra år sedan. Hur ser kroppsidealen ut idag? Finns det likheter och skillnader?
  • Vilka kanaler för att sprida modet fanns då och vilka finns nu?
  • Hur mycket av vår identitet ligger i hur vi klär oss?
  • I den svenska dräktreformrörelsen talades det mycket om att resa sig ur modeslaveriet för att kunna leva ett hälsosamt liv och bli betraktad som en tänkande människa. Hur är det idag? Kan vi bli slavar under modet? Och finns det en motsättning i att vara intresserad av mode och klä sig vackert och att vara en tänkande människa?
  • De underkläder som finns idag – varför ser de ut som de gör? Är det tillverkade för att vara funktionella och bekväma eller för att behaga? Eller både och?
  • Många menade att det var svårt att förena det vackra med det praktiska och att kvinnors frigörelse inte fick innebära att de förlorade sin kvinnlighet. Finns det en sådan motsättning idag? Måste kvinnor alltid klä sig kvinnligt för att de ska anses vara snyggt klädda?