Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Studenter utmanar varandra i Örebro universitets nya podd

Jacob Ström och Isabelle Hyltse.

Nu lanseras Studentkampen, en tävlingspodd för studenter – skapad av studenterna Jacob Ström och Isabelle Hyltse.
– Vårt mål är att öka sammanhållningen på campus, säger programledaren Jacob Ström.

Går det att bota en baksmälla? Försvårar tatueringar din chans till anställning? Får skolelever lämna lektionen om läraren är mer än 15 minuter sen?

I Örebro universitets nya tävlingspodd Studentkampen möts studenter från olika program i tävlingar där frågorna framför allt handlar om den egna utbildningen, men också om Örebro som studentstad.

– Vi har två målgrupper: dels alla studenter som läser vid Örebro universitet, dels alla som är nyfikna på att plugga och funderar över vilken utbildning som passar bäst. Vill jag bli sjuksköterska? Eller kanske läkare? säger Jacob Ström som har rollen som programledare i podden.

Skapade podden under praktiken

Producent är Isabelle Hyltse som precis som Jacob Ström nyligen har tagit examen från programmet Medier, kommunikation och PR vid Örebro universitet. Tillsammans har de skapat hela konceptet, från idé till färdig produkt, under sin praktik på avdelningen för Kommunikation och samverkan vid Örebro universitet.

– Det har varit jättekul att jobba med podden, det är verkligen ett kreativt arbete. Vi har fått så mycket positiv respons längs vägen. Vi tror att Studentkampen är ett koncept som kommer att gå hem, berättar Isabelle Hyltse.

Sanningar och myter

I första säsongen möts studenter från fem olika program. Varje avsnitt består av en introduktion där studenterna berättar kort om sin utbildning och sedan tävlar i tre olika tävlingsmoment.  I ”Sant eller falskt” gäller det att ta ställning till ett antal påståenden och vanliga myter – eller sanningar om det framtida yrket.

– Andra delen är ett läxförhör där vi kräver snabba svar på den typ av frågor som man ska kunna om man blir väckt mitt i natten. Och i sista segmentet gäller det att svara på så många frågor man kan om Örebro på 20 sekunder, berättar Isabelle Hyltse och Jacob Ström.

Hur känns det att Studentkampen äntligen har premiär?

– Det är lite pirrigt, men också väldigt roligt. Vi hade själva gärna lyssnat på en sådan här podd när vi pluggade. Målet är att skapa förståelse för hur det är att läsa andra utbildningar och samtidigt öka sammanhållningen mellan studenterna här på campus – på ett kul sätt, säger Jacob Ström.

Text: Anna Lorentzon

Studentkampen – så funkar det

Lärarstudenter, personalvetare, juriststudenter, socionomstudenter och läkarstudenter gör upp om segern i första säsongen av Studentkampen, som består av fem avsnitt. Två studenter från varje utbildning tävlar i fyra moment: ”Sant eller falsk”, läxförhör och "20 sekunder".

Vinnaren avslöjas i slutet av säsongen.

Du hittar Studentkampen där poddar finns.