Örebro medicinhistoriska sällskap

Nils Bejerot, ”den svenska narkotikapolitikens fader”

15 februari 2023 17:30 – 18:30 Hörsal C1, Campus USÖ

Föreläsare: Susanne Bejerot, professor i psykiatri vid Örebro universitet och överläkare vid Universitetssjukhuset, föreläser om sin far, Nils Bejerot (1921-1988).

Nils Bejerot har kallats ”den svenska narkotikapolitikens fader”. Under 1980-talet var han en av Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare. Han är den som betytt mest för att vända svensk narkotikapolitik i restriktiv riktning, vilket också lett till att han blivit en omstridd person, både före och efter sin död. Han är också känd för att efter sitt arbete med Norrmalmstorgsdramat ha myntat den internationellt spridda termen Stockholmssyndromet.

Susanne Bejerot kommer att ge några exempel på de projekt som Nils var involverad i, och även ge oss en bild av mannen bakom rubrikerna.

Örebro MedicinHistoriska Sällskap (ÖMHS) arrangerar denna föreläsning. Fritt inträde

Kontaktperson: Anders Nydahl mobil 070-3091683 e-post: This is an email address