Musikhögskolan

Musikproduktionsstudenter till Musikhjälpens glasbur

Fyra studenter från programmet kommer att besöka glasburen och erbjuda Songwriting on the spot. Lyssnare och tittare får skicka in önskemål om alltifrån ett ord till koncept, riff eller annan melodisk slinga som de vill att det ska göras en låt av.

Jan Sparby är programansvarig för Musikproduktionsprogrammet. Han berättar att fyra studenter från programmet kommer att besöka glasburen och erbjuda Songwriting on the spot. Lyssnare och tittare får skicka in önskemål om alltifrån ett ord till koncept, riff eller annan melodisk slinga som de vill att det ska göras en låt av. Studenterna kommer i direktsändning att processa, komponera, arrangera - samt framföra den färdiga låten.

- Musik är ett språk som alla kan uppleva oavsett ålder, härkomst, hudfärg eller sexuell läggning eller kön. Varför ska vi då inte sjunga och spela, när vi kan och när vi får och när vi kan bidra till något gott? , säger Olivia Lundberg som är student på musikproduktionsprogrammet på Musikhögskolan vid Örebro universitet.

–Vi tycker att årets tema, "Barn i krig har rätt att gå i skolan" är mycket aktuellt och vi vill hjälpa till så väl vi kan. För oss var det en självklarhet att vara med. Det gäller att ta tillfället i akt, fortsätter Olivia.

– Vi stöttar givetvis det här fina studentinitiativet som dessutom ligger i linje med Musikhögskolans ambition att samarbeta med det omgivande samhället, säger Jan Sparby.

Aktiviteten i glasburen äger rum natten mot tisdag (13/12) 03:00

På Krämartorget i Krämaren fylls scenen av spelsugna musikstudenter fredag 16/12 17.00-18.00, och spelar även lördag och söndag kl 14.00-16.00.

Läs mer om Örebro universitet och Musikhjälpen här