Studenter nyfikna på att plugga utomlands

Brandon Grande tillsammans med studenter.

Brandon Grande från Calgary i Kanada fick många frågor.

Många frågor om kulturkrockar, bostäder och studentliv när Örebrostudenter fick chansen att fråga studenter från inte bara Europa utan USA, Kanada och Hong Kong om deras hemländer.

Michaela Handler från Graz i Österrike rekommenderar att studenter testar att surfa på floden.

Örebrostudenter som funderar på att plugga utomlands fick träffa utbytesstudenter som valt att studera ett år i Sverige. Erasmus Student Network, ESN, ordnade en mässa i Kårhuset för att nyfikna skulle få en chans att ställa frågor om andra länder.

– Vanligaste frågan jag fått i dag är om det är lätt att hitta bostad, säger Michaela Handler, som kommer från Graz i Österrike.

Graz är Österrikes andra största stad och har fyra universitet och två högskolor.

– Sommaren är bäst. Det finns många utomhusbarer och så kan du surfa på floden mitt i stan, säger Michaela Handler.

Brandon Grande från Kanada fick många frågor. Han tror att många väljer Kanada för att det liknar Sverige.

– Jag valde Sverige av samma skäl. Det känns som hemma. Fast jag är förvånad över hur mycket fika och godis alla äter här, säger Brandon Grande.

Yin Ho Lai får frågor från studenter som vill uppleva något annorlunda under sitt utbytesår.

Yin Ho Lai från Hong Kong valde däremot Sverige för att det är olikt hans hemland och han fick också många frågor om kulturkrockar.

– Det är en stor skillnad. Allt från hur vi behandlar våra äldre, att vi alltid möter dem med respekt, till hur vi bor. Vi bygger hus på höjden eftersom vi är många människor, säger Yin Ho Lai.

Han upplever Sverige som dyrt. Mat och bussar, tåg och tunnelbana är dubbelt så dyrt.

– Det är enkelt att resa i Kina och Hong Kong. Jag har fått många frågor om Tibet till exempel och det är inte dyrt eller svårt att resa dit om man pluggar i Hong Kong.

Jesper Kornblad, Hampus Petersson och Peiman Naderi hade många frågor till Yin Ho Lai.

– Jag vill vara någonstans som är så olikt Sverige som möjligt, säger Peiman Naderi.

– Jag har rest i Sydostasien och vill gärna studera i Japan eller Kina. Det är kulturen och människorna som lockar, säger Hampus Petersson.

Jesper Kornblad, Hampus Petersson och Peiman Naderi pluggar ekonomi och har siktet inställt på Asien.

Jesper Kornblad hade från början tänkt läsa i Italien men nu lutar det åt att det blir Hong Kong eller Österrike. Även han inte bestämt sig helt för vilket land ännu är han säker på att han ska söka.

Även Cecilia Larsson och Lovisa Karlsson kommer att lämna in en ansökan innan första december. De ska ta en paus i personalvetarprogrammet och måste därför plugga utanför Europa. De väljer mellan Kanada och Singapore.

– Vädret i Singapore lockar så klart. Men vi måste hitta kurser som vi har nytta av som personalvetare innan vi bestämmer oss, säger Cecilia Larsson.

Lovisa Karlsson och Cecilia Larsson väljer mellan Singapore och Kanada.

– I USA verkar Florida locka mest. Alla verkar vilja åka dit för solens skull, säger Madison Frary, som kommer från Arizona.

På mässan fanns många länder representerade och nästan lika många skäl till varför de valde att bli utbytesstudenter i Sverige.

– För att jag tror att jag mest kommer åka söderut på mina semestrar och då är mitt utbytesår ett tillfälle att utforska norra Europa. Jag har redan varit i Lettland, Estland, Norge, Finland, Island och Ryssland. Örebro ligger perfekt eftersom det är enkelt att resa från, säger Michaela Handler.

Madison Frary kommer från Arizona i USA.

– Jag valde Sverige för att jag är intresserad av att få veta varför ni är lyckligare i de nordiska länderna än i många andra. I undersökningar om livskvalitet kommer ni alltid högt, säger Yin Ho Lai, som läser sociologi.

Funderar du på att plugga utomlands?

Läs mer om våra avtal och om hur du ansöker.

Läs om Madeleine Gustafsson som pluggade i Haag.

Text och foto: Linda Harradine