Vidgat sinne och ett extra lager Island

Josefin Johansson och Louise Axdorff i vinden nedanför en vulkan på Island

Josefin Johansson och Louise Axdorff fick uppleva både tuff vind precis nedanför en vulkan och varma källor under det halvår de studerade på Island.

De åkte för att få testa något nytt och komma bort från Örebro ett tag. De kom hem med vidgat sinne och en islänning i bagaget.
Josefin Johansson och Louise Axdorff uppmanar alla att prova på att studera utomlands.

Studier på Island:

Josefin Johansson: Academic writing for accuracy, Business and intercultural communication, Geothermal energy, Geothermal energy och Ingeous Petrology.

Louise Axdorff: geothermal energy, ingeous petrology, Urban anthropology och food operations processes.

På Örebro universitet går de programmet måltidsekolog, där de just nu läser miljötoxikologi.

Louise Axdorff och Josefin Johansson hann uppleva en del av landet Island under sin vistelse på ön.

– Där fanns allt, storstad och natur på nära håll, två helt olika världar. Island har blivit som hemma, säger Josefin Johansson.

Det var i första hand Josefin som tidigt började dra i trådarna för att kunna få studera utomlands en termin. Studievägledaren hade tidigt nämnt att möjligheten fanns, något hon lagt på minnet.

Skillnader i studier

En stor skillnad för dem var upplägget av studier. De kunde själva plocka ihop vilka kurser de skulle läsa, men väl på plats blev det inte riktigt som de tänkt sig. De fick välja om eftersom vissa kurser gick parallellt. Studiesystemet är intensivare och när det sedan visade sig att de blivit antagna till kurser som egentligen låg över deras studienivå och inom andra områden, fick de ligga i för att hänga med.

Utsikt över båthamnen.

En av många utsikter som Josefin Johansson och Louise Axdorff hade under sin studietid på Island.

– Klarar du studier på Island, klarar du vilken skolstress som helst. Och man klarar mer än man tror, säger Louise Axdorff.

För det var tufft många gånger och ibland fick de påminna varandra om att "vi är ju på Island", och då kändes det mentalt lättare.

Värt fylla i papper

De förstår att många drar sig för att söka studier utomlands, för det är en hel del papper att fylla i.

– Det var lite bökigt med alla papper men jag hade ångrat om jag inte åkt nu när jag vet vad jag hade gått miste om, säger Louise Axdorff.

Varma källor på Island.

Josefins bästa råd är att ta hjälp av studievägledaren, och sedan beta av formulären ett i taget. Samtidigt ser de båda att det är ett område som skulle behöva förenklas för att få fler att åka.

– Många tänker att de missar i den svenska undervisningen om man väljer att studera utomlands ett halvår, men det är precis tvärt om. Du missar chansen att plugga utomlands, med allt vad det innebär, säger Louise Axdorff, som tror att de kan ha en fördel när de ska söka jobb, eftersom de har lite andra delar i sina utbildningar än de som läst allt i Örebro.

Modigare med "Islandslager"

Utsikt utefter vägen mot skolan.

De upplever båda att de fått ett vidgat sinne, och ett "lager" styrka runt sig, som gör dem modigare inför framtiden. De kallar det gärna ett tjockt lager Island.

Att det sedan gick att locka hem en äkta islänning vid namn Davið till Sverige, tycker i alla fall Louise Axdorff gjorde resan ännu mer värdefull.

Funderar du på att plugga utomlands:

Information om hur du ansöker

Läs om Madeleine Gustafssons tid i Haag

Läs om ESN-mässan

Text: Cathrine Gustavsson
Foto från Island: Louise Axdorff, Josefin Johansson och kompisen Emma.