Tio procent av Örebrostudenterna bär på meningokocker-bakterier

Torbjörn Norén, infektionsläkare, tar halsprov på studenten Evelina Thelén.

Torbjörn Norén, infektionsläkare, tar halsprov på studenten Evelina Thelén under testperioden i september.

I september testade forskare nästan 1 400 studenter på Örebro universitet. Nu är de första resultaten klara och de visar att 10 procent av studenterna bär på bakterierna meningokocker – och det kan vara bra.

Olof Säll

Olof Säll under provtagningen i september

- Meningokocker kan orsaka allvarliga sjukdomar som till exempel hjärnhinneinflammation, men som bärare har man ett skydd. Kroppen har byggt upp en immunitet och lärt sig hantera dem, säger Olof Säll, som är infektionsläkare på Universitetssjukhuset i Örebro och doktorand vid Örebro universitet.

Läs tidigare artikel: Studenter hjälper forskare i jakten på farlig bakterie

Resultaten stämmer överens med tidigare studier som gjorts i andra länder. De har visat att det handlar om mellan fem till tio procent.

- Det är vad man kan förvänta sig. Nu ska vi göra ytterligare analyser. Vi vill veta vilka varianter av bakterierna som studenterna bär på, säger Olof Säll.

Bakterier som skydd

Forskarna vill även ta reda på om det finns ett samband mellan bärarskap och specifika funktioner i immunförsvaret, som kan förklara varför vissa individer är bärare och varför bakterierna fungerar som ett skydd för dem.

- Vi vill säga ett stort tack till alla studenter som ville delta i studien. Deras medverkan har varit ovärderlig och vi hoppas de kommer tillbaka, säger Olof Säll.

Nästa provtagning är i januari och forskarna hoppas få svar på om de som var bärare i september fortfarande har kvar bakterierna i halsen. Samtidigt är nya studenter välkomna att komma och testa sig – forskarna behöver fler deltagare.

Text: Linda Harradine

Meningokocker är en farlig bakteriegrupp och den kan på bara några timmar leda till hjärnhinneinflammation med dödlig utgång. Nu vill forskare vid Örebro universitet ta reda på hur vanlig bakterien är i Sverige och varför vissa blir sjuka medan andra klarar sig. Studien som kallas MCbär är ett samarbete mellan Örebro universitet och Region Örebro län.