Bo som en student

Johanna Österling i sitt attefallshus.

Johanna Österling har byggt ett attefallshus på föräldrarnas tomt i stadsdelen Sörby.

Louise Larsson Nordling har bott i ett kollektiv för tjejer, ensam i studentlägenhet och tillsammans med en kompis.
Johanna Österling byggde ett attefallshus på föräldrarnas tomt.
Även om valet av bostad är olika är de överens – det gäller att börja leta i tid.

Louise Larsson Nordling kommer från Storfors i Värmland. När hon kom in på filmprogrammet valde hon att börja söka studentbostad mitt i sommaren.

– Jag ställde mig i bostadskö när jag fick antagningsbeskedet. Det var lite sent, jag borde ha gjort det tidigare, säger hon.

När köpoängen till Örebrobostäders studentbostäder inte räckte till ett boende googlade hon efter studentboende i Örebro. Hon hittade Studentvillan som erbjuder olika kollektivboenden för studenter. Ett av dem är ett kvinnokollektiv i Brickeberg. Kollektivet hade 13 rum och kök och badrum som studenterna delade på.

– Kollektivlivet kan vara perfekt för den som alltid vill ha folk omkring sig. En tjej bodde i kollektivet under hela sin studietid och stortrivdes, säger Louise Larsson Nordling.

Louise Larsson Nordling

Louise Larsson Nordling trivs i trean som hon delar med en barndomsvän.

Men för henne var inte kollektivlivet det perfekta studentboende. Därför valde hon att flytta till en studentlägenhet på Åstadalsvägen mitt på campus efter ett halvår. Eftersom hon bodde i den största lägenheten blev hennes hem den naturliga samlingsplatsen.

– Det var hos mig vi hängde innan föreläsningar, när vi pluggade och innan kvällarna på Örebro kårhus.

För ett år sedan började en barndomskamrat till Louise Larsson Nordling att plugga på Örebro universitet. I samband med det bestämde sig vännerna att flytta ihop i en trea på Universitetsgatan  som ligger ett stenkast från campus.

– I kollektivet var det för mycket folk, men att bo i egen lägenhet blev ibland ensamt. Nu lever jag i den bästa av två världar, säger Louise Larsson Nordling.

Attefallshus på 25 kvadratmeter

Johanna Österling är från Örebro, när hon började läsa på civilekonomprogrammet tog hon och hennes familj emot studenter från Örebro studentkårs akutboende i deras villa i stadsdelen Sörby. I samband med det tog tanken att bygga ett attefallshus fart. Dels för att hjälpa studenter, dels för att hon själv ville hyra det under sin studietid.

– Samma kväll som vi bestämde oss för att bygga ett hus satte jag mig ned tillsammans med min pappa och började skissa på olika alternativ, berättar Johanna Österling.

Huset är 25 kvadratmeter stort med ett sovloft som täcker halva huset. I bostaden ingår alla bekvämligheter som tvättmaskin, dusch, toalett och ett fullt utrustat kök med diskmaskin. I framtiden är planen att huset ska hyras ut till studenter under terminerna.

Kök och vardagsrumsdel i attefallshuset.

Johanna Österling har ett fullt utrustat kök med diskmaskin i attefallshuset.

Johanna Österling har ett stort intresse för inredning och såg det som den största fördelen med att få rita och inreda attefallshuset. Ytterligare en fördel är att det är djurvänligt eftersom hon har en uteplats och kan nyttja föräldrarnas trädgård.

- Jag kan enkelt släppa ut mina katter i koppel eller ta ut dem i en utebur som jag har runt hörnet, säger Johanna.

Det Johanna Österling är mest förvånad över är hur fort det gick att bygga huset. Markarbetet med att gräva och gjuta plattan påbörjades i januari och därefter tog det tre veckor.

– Det var tur att det var en varm vinter eftersom jag prompt ville ha klart bostaden till min födelsedag i februari.

Johanna Österling med katterna Sven och Greta utanför attefallshuset.

Text: Anna Asplund