This page in English

Rektorsblogg: Välkomna till en ny termin

Rektor Johan Schnürer.

Jag vill först och främst säga varmt välkommen till alla studenter – nya och gamla – och till alla medarbetare som har kommit tillbaka efter sommarens semester.

Nu börjar en ny termin och vi är många som hade sett fram emot en återgång till det normala. Men det blir inte det vanliga normala utan det nya normala som vi måste förhålla oss till. Corona-pandemin är inte över och vi får nog räkna med både restriktioner och uppflammande smitthärdar även under 2021, kanske även under hela 2022 – att ta fram säkra vaccin och läkemedel är tidskrävande processer.

Vi måste därför fortsätta att hålla avstånd, undvika stora folksamlingar och tvätta händerna. För att göra det enklare har flera tusen affischer, bordspratare och klistermärken placerats ut på våra campus och det kommer även sättas upp tält för att göra det möjligt att studera utomhus.

Det går ändå åt rätt håll och vi har försiktigt börja öppna upp våra campus. Vi tackar för förståelsen från studenter för att allt inte är som vanligt – och jag måste säga att jag är oerhört imponerad av våra medarbetare. Lärare som arbetar under osäkra förhållanden, förbereder sig för olika händelseförlopp och samtidigt hanterar undervisning både på distans och på plats.

Och i tider som dessa blir det tydligt att det finns en vilja att hjälpa varandra. Det har vi sett både i samhället och i vår verksamhet. Kreativitet, en vilja att lyckas och målmedvetenhet – både hos medarbetare och studenter.

Ett bra exempel är lärare som delar med sig av sina erfarenheter. Magnus Hansson på Handelshögskolan beskriver hur han snabbt insåg att det inte går att ta en tre timmar lång föreläsning ”från pärm till skärm” och stuva in den i ett digitalt format. Annika Göran Rodell på Restaurang- och hotellhögskolan har hittat nya sätt för att få de praktiska momenten att fungera på distans. Niklas Eriksen vid Institutionen för naturvetenskap och teknik har utvecklat lösningar för att kunna göra räkneövningar tillsammans med studenter. Här kan du läsa om deras tips och vi kommer hjälpa till att sprida fler goda idéer.

Projektgruppen som jobbat med introduktionen för våra nya studenter är ett annat bra exempel. Nya studenter får tips inför terminsstarten i korta filmer – hur går en tentamen till och vad innebär akademiskt skrivande till exempel. Det är självklart jättetråkigt att ni inte kan samlas i större grupper och lära känna varandra genom sociala aktiviteter som ni brukar. Men introduktionsansvariga tipsar om att hålla utkik i sociala medier – studentkåren kommer skapa grupper där och dessutom arrangera en prisjakt.

Trots pandemin fortsätter utvecklingen och det syns på campus. Nu är snart Labbet och Hubben, två pusselbitar i vår satsning på innovation, klara. Redan nu har två företag flyttat in i Hubben, Neurolearn och Embrace Safety. Snart flyttar även Örebro universitet Holding, ORU Innovation, Social Impact Lab, ORU Invest, Studentuppdrag, Forskaruppdrag och Kompetensuppdrag in.

Tills sist vill jag avsluta med de goda nyheterna att vi tog ett stort kliv uppåt, över 100 placeringar, i Shanghairankningen. Örebro universitet ligger nu i intervallet 601-700. Sedan tidigare har vi en utmärkt placering även i rankningen av Times Higher Education på plats 385 bland världens universitet och högskolor. Det är tydliga signaler om att Örebro universitet fortsätter utvecklas i en positiv riktning.

Det är resultat vi har åstadkommit tillsammans och vi måste fortsätta arbeta just tillsammans – samla kraft, stötta och hjälpas åt eftersom vi inte vet hur länge det nya normala är här för att stanna. ”Vi ställde om över en natt – och vi har levererat” – Magnus Hansson sätter verkligen ord på det jag känner. Jag önskar er nu alla en så bra hösttermin som det bara går – i väntan på det vanliga normala.

Rektor Johan Schnürer