Örebroforskare firar Nobel på Björkborn med en veckas föreläsningar

Nobels laboratorium på Björkborn

Nobels laboratorium på Björkborn.

Forskare från Örebro universitet speglar årets Nobelpris i en veckolång föreläsningsserie på Alfred Nobels Björkborn i Karlskoga.

Den som vill anmäla sig till föreläsningarna kan mejla till This is an email address eller ringa 0586-245 245 mellan klockan 9 och 13.

– Som universitet har vi till uppgift att förmedla kunskap om ny forskning. Jag är därför glad att våra forskare kan bidra till Nobelveckan i Karlskoga, säger rektor Johan Schnürer.

Föreläsningsserien startade måndag 3 december med att Tuulia Hyötyläinen, professor i kemi, sammanfattade årets tre Nobelpristagare i just kemi, som alla belönats för sitt arbete med ”riktad evolution”. Det handlar bland annat om hur enzymer kan användas för att tillverka allt från biobränsle till läkemedel. Andra tillämpningar inom samma fält är behandling av cancer och autoimmuna sjukdomar.

Alla veckans föreläsningar ges i samband med lunch, utom onsdagens medicinföreläsning, som äger rum klockan 18.

– Föreläsningarna under veckan är också en början på ett utökat samarbete kring Alfred Nobels Björkborn där våra studenter, forskare och internationella gäster får ta del av svensk innovations- och vetenskapshistoria i en fantastisk kulturmiljö, säger rektor Johan Schnürer.

Tisdagens föreläsare är Peter Johansson, professor i fysik, som ska prata om ”Med ljus som verktyg”, en rubrik som kopplar till fysikpristagarnas banbrytande uppfinningar inom laserfysik, med extremt små och snabba objekt som kan användas inom industrin och medicinen.

På onsdagskvällen är det dags för medicin då Elisabeth Hultgren-Hörnquist, professor i biomedicin, berättar om immunförsvaret ”på gott och ont”. Cancerläkaren Mats Breivald talar om hur årets Nobelpris har omvandlat vanmakt till konkreta behandlingar av cancer. Årets pristagare har genom att förstärka immunsystemet gett möjligheter till ny former av behandling.

Lars Hultkrantz, professor i nationalekonomi, frågar sig vid torsdagens föreläsning om ekonomisk tillväxt leder till undergång. Årets pristagare har kopplat ihop innovation, klimat och ekonomi för att kunna ge svar hur vi kan ha långsiktig tillväxt samtidigt med globalt välstånd.

Veckans sista föreläsning, på fredagen, handlar om fredpriset. Annsofie Adolfsson, barnmorska och lektor, tar upp sexuellt våld mot kvinnor i Kongo som ett vapen i krig. Denis Mukwege, belönades för sitt mångåriga arbete med att behandla utsatta kvinnor i Kongo, medan hans medpristagare Nadia Murad, vittnat om det sexuella våld som kvinnor utsattes för av IS under kriget i Syrien.

Här finns mer om information om årets alla Nobelpristagare.

Målningen av Alfred Nobel på oru.se är gjord av Emil Österman. Bilden är beskuren. Copyright © The Nobel Foundation.