This page in English

Sommarskolan i robotik avslutas med robottävling

Det vinnande laget The Cheeky Nandos: Aisha Wausame, Simon Franssén, Nazar Islam, Rami Hassan och Adesope Adisa.

Det var mycket skratt och starka känslor när sommarskolans fotbollsturnering mellan robotar avgjordes. Totalt spelades sex matcher och ”The Cheeky Nandos”-robotar vann finalen med 3–0.
– Bakom framgången finns bra teamsamarbete och mycket engagemang, säger elektroteknikstudenten Nazar Islam, en av deltagarna från Aston University.

Nyfiken på utbytesstudier? Läs mer och ansök här.

I tre veckor har ingenjörsstudenter från Aston University i England och studenter från Örebro universitet byggt och förfinat sina robotar – och under fotbollsturneringen var det äntligen dags för robotarna att visa upp sina färdigheter som fotbollsspelare.

Robotarna har studenterna byggt av legoklossar och när det gäller design har de fått helt fria tyglar.

– Målet har varit att bygga autonoma robotar som fattar sina egna beslut. De ska kunna spela fotboll utan att studenterna styr dem, säger Andreas Persson, forskare i datavetenskap vid Örebro universitet.

Han är, tillsammans med postdoktorn Pedro Zuidberg dos Martires och doktoranden David Caceres Dominguez, ansvarig för sommarskolan i robotik där närmare 20 studenter från Aston University och Örebro universitet deltar. Alla är andraårstudenter på olika ingenjörsprogram, men för många blev sommarskolan ett första möte med ämnet robotik.

– För mig som läser produktutveckling och design hemma i England har det här varit en rolig och givande erfarenhet, säger Adesope Adisa.

– Jag är nöjd med studenternas insatser, särskilt med tanke på att långt ifrån alla har läst datavetenskap, säger Andreas Persson.

Fotbollsmatch mellan robotar pågår.

Fotbollsmatch mellan robotar pågår. Varje robotlag består av tre spelare och ibland behöver de lite assistans från studenterna.

Naturen och lugnet lockar

Förutom att ha spenderat en hel del tid i robotlabbet har studenterna också hunnit med en rad sociala aktiviteter som besök på Örebro slott och OpenArt. På fritiden har de även utforskat Örebro och närområdet.

– Jag gillar verkligen naturen här. Det är lugnt och skönt, till skillnad från tempot i Birmingham, säger Nazar Islam.

Och för Simon Franssén, som läser till civilingenjör i datavetenskap vid Örebro universitet, har sommarskolan inneburit träning i engelska och många nya vänner från Aston University.

– Jag har haft väldigt roligt, träffat nya vänner och också träffat forskare i datavetenskap, vilket har varit inspirerande, säger han.

Utveckla partnerskap med Aston University

Detta är första gången som Örebro universitet anordnar en internationell sommarskola. Under den sista veckan av sommarskolan är tanken att studenterna ska få veta mer om studier vid Örebro universitet och olika karriärmöjligheter samt reflektera över sin tid här.

– Vi har en ständig dialog med Aston University och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vårt partnerskap. Sommarskola möjliggör utbyten under kortare perioder och kan vara ett sätt att öka studentmobiliteten mellan lärosätena, säger Ida Andersson-Norrie, internationaliseringsstrateg vid Örebro universitet.

Text och foto: Jasenka Dobric

Örebro universitet har ett strategiskt partnerskap med Aston University. Avtalet ingicks 2016 och omfattar utbildning, forskning och samverkan. Sedan dess har många studenter, forskare och personal tagit chansen att studera, arbeta och jobbskugga - både vid Örebro universitet och Aston University.