Stort steg mot klamydiavaccin – skarpt avtal för Spixia: ”Viktig milstolpe”

Sören Andersson och Åke Strid sitter vid ett bord och tittar in i kameran.

Efter över tio års arbete kring idén om ett vaccin mot klamydia har Spixia Biotechnology AB, som drivs av professorerna Sören Andersson och Åke Strid, nu tecknat ett skarpt samarbetsavtal med en vaccinutvecklare.

Professorerna Åke Strid och Sören Andersson har under lång tid utvecklat en idé kring ett klamydiavaccin. Nu har de tagit ett stort steg mot att förverkliga – och kommersialisera – vaccinet: Deras bolag Spixia Biotechnology AB har tecknat ett samarbetsavtal med vaccinutvecklaren Eurocine Vaccines AB.
– Det känns jättebra, nu kan vi koncentrera oss på att få till ett så bra vaccin som möjligt, säger Åke Strid.

I januari i år inledde Spixia Biotechnology AB, som grundats av professor Åke Strid och professor Sören Andersson vid Örebro universitet, förhandlingar med den svenska vaccinutvecklaren Eurocine Vaccines AB om att vidareutveckla sin idé kring ett klamydiavaccin.

Eftersom klamydia är en vanlig och globalt utspridd sjukdom – som det ännu inte finns något vaccin för – bedömer Eurocine Vaccines att Spixias idé har så kallad ”blockbuster”-potential, det vill säga en årlig försäljningspotential på mer än en miljard US-dollar.

Under våren kunde parterna presentera resultaten av en framgångsrik preklinisk djurstudie, som visade att ”vaccinet är mycket immunogent vid intramuskulär injektion av både låg och hög dos” och att ”den goda immunologiska effekten av det testade vaccinet överträffar det som i tidigare studier gett skydd i prekliniska modeller”.

”Båda parter tror på det här – nu ska vi jobba på”

Nu vill Spixia Biotechnology och Eurocine Vaccines ta arbetet till nästa steg och har därför tecknat ett skarpt forsknings- och samarbetsavtal om utveckling och kommersialisering av klamydiavaccinet. Avtalet ger Eurocine Vaccines exklusiv rätt att utveckla, tillverka och kommersialisera vaccinkandidater mot klamydia baserat på den vaccin-antigen som Spixia Biotechnology har tagit fram.

– Det är mycket glädjande att vi nu nått ett fullständigt samarbetsavtal med Spixia Biotechnology för utveckling och kommersialisering av klamydiavaccin. Samarbetsavtalet är en viktig milstolpe och vi kan nu accelerera arbetet med klamydiavaccinkandidaten för att påvisa dess stora potential. Vi avser att löpande kommunicera utveckling och tidsplan för aktieägare och marknaden inför vaccinkandidatens första kliniska prövning, säger Hans Arwidsson, vd för Eurocine Vaccines.

– Det känns jättebra. Det här är ett betydligt större kliv än de vi tagit tidigare. Nu är vi överens om att vi vill jobba ihop, vilka mål vi har och hur vi ska fördela arbetet. Vi är också överens om den inkomst som blir, om det blir någon. Fortfarande är det så att risken är ganska stor, men båda parter tror på det här. Nu ska vi jobba på, säger Åke Strid, vd för Spixia Biotechnology AB.

Spixia Biotechnology har under årens lopp stöttats av det universitetsnära innovationsstödsystemet, bland annat genom rådgivning från ORU Innovation, juriststöd från Inkubera och investeringar från ORU Invest.

– Sören och jag har hållit på i 17 år. Just den här idén kom för kanske 13 år sedan. Det har varit en lång väg och det har gått upp och ned. Ett tag trodde vi att till och med att resan hade tagit slut, så nu känns det så klart jätteroligt att vi har hittat en partner att gå vidare med. Vi är mycket spända för att se var det här tar vägen, säger Åke Strid.

Först produktion, sedan fas 1- och fas 2-studier

Kortfattat kan man säga att nästa steg handlar om att säkerställa produktion av substansen, så att den räcker för de kommande studierna. När det är klart kan parterna inleda fas 1-studier, där man undersöker immunologisk effekt och eventuella biverkningar och komplikationer på människor, och sedan fas 2-studier, där man testar vaccinet i mer skarpa situationer. Hela processen övervakas av Läkemedelsverket.

– Vi står under kontroll av myndigheten så vi gör allt på rätt sätt och så att Läkemedelsverket förhoppningsvis till slut kan godkänna vaccinet, säger Åke Strid.

Om allt går vägen kan det sista steget, fas 3-studier, bli aktuellt om ungefär tre-fyra år, tror Åke Strid. Då måste Spixia och Eurovaccin Vaccines dock hitta en ännu större samarbetspartner.

– När man ska gå in i fas 3 och sedan till marknad så måste man ha ett jättebolag bakom sig. Vi ser framför oss att vi om kanske tre år kan bli partner med ett stort multinationellt läkemedelsbolag som kan fortsätta driva utvecklingen.

Att ha en möjlighet att kunna bidra till folkhälsan är den grundläggande drivkraften bakom Spixia, förklarar Åke Strid.

– Vi är ett väldigt bra team. Sören är läkaren som kan patienterna, medan jag mer är uppfinnaren som kommer med idéer. Om det här vaccinet skulle fungera så att det resulterar i något som människor kan ha nytta av vore det otroligt roligt.

Text och foto: Jesper Eriksson