”Utbytesstudierna ger mig en chans att växa som människa”

Natalie Storm framför sitt skotska universitet.

Natalie Storm framför Glasgow Caledonian University.

Örebrostudenten Natalie Storm studerar kemi och forensik i Skottland i höst genom utbytesprogrammet Erasmus+.
– Att lämna sin komfortbubbla och testa nya grejer är ett väldigt bra sätt att utmana sig själv, säger hon.

Det har bara gått några veckor av terminen vid det skotska universitetet Glasgow Caledonian University, och Natalie Storm har redan börjat känna sig hemma.

– Jag gick på alla aktiviteter under introduktionen och har hunnit träffa ganska mycket folk. Alla är jättetrevliga här och kulturen är väldigt speciell – ibland hör jag faktiskt säckpipa genom fönstret. Det känns roligt att komma i gång med studierna nu också, berättar hon.

En väggmålning som föreställer en bil.

Väggmålningar är en vanlig syn i Glasgow, berättar Natalie Storm.

Natalie Storm läser Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik vid Örebro universitet och valde att förlägga sin femte termin i Skottland.

– Jag har jobbat utomlands förut och har alltid varit inställd på att åka på utbyte även under studietiden. Det här universitetet har ett kemiprogram som är väldigt inriktat mot forensik, precis som i Örebro. Det ska bli spännande att se hur de lär sig om forensik här, säger hon.

”Man får tänka lite annorlunda”

Första intrycket är positivt, även om inte allt är som hemma.

– Vi läser alla kurser parallellt i stället för en kurs i taget, så man får tänka lite annorlunda när man lägger upp studierna. Alla tentor kommer under en vecka januari.

Natalie Storm och en kompis framför en katedral

Natalie Storm tillsammans med en kompis framför Glasgow Cathedral.

Natalie Storm bor i studentrum i en korridor på campusområdet tillsammans med andra studenter, från både Skottland och andra länder.

– Jag vet hur mycket jag växte av att bo i USA och nu hoppas att jag ska växa ytterligare i mig själv. Att vara utanför sin komfortbubbla och testa nya grejer är ett väldigt bra sätt att utmana sig själv. Jag har aldrig varit här förut och det är så spännande att se saker för första gången.

En av utmaningarna är förstås språket.

– De skotska dialekterna är lite speciella. Under introduktionen fick vi höra att vår lärare som är uppvuxen i Glasgow kunde ha svårt att förstå personer som kommer ännu längre norrifrån till exempel, berättar hon.

Resa runt och upptäcka Skottland

Natalie Storm planerar också att åka runt och se mer av Skottland.

– Nu i början har jag mest lagt tid på att upptäcka Glasgow, men jag vill också besöka de skotska högländerna och sjön Loch Ness.

En vy över staden Glasgow.

Utsikt från Necropolis, en viktoriansk kyrkogård i Glasgow.

Hon tror att utbytesstudier är en bra erfarenhet att ha med sig ut i arbetslivet och rekommenderar andra att våga ta steget.

– Det är ett perfekt sätt att utmana sig själv på ett sätt som samtidigt känns väldigt tryggt och säkert. Du är i en skolmiljö och det finns alltid någon att fråga om man känner sig osäker. Universitetet är väl rustat för att hjälpa internationella studenter, säger Natalie Storm.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat

Erasmus+ är ett europeiskt stipendieprogram som finansieras av EU-kommissionen. Syftet med stipendiet är att underlätta för studenter i Europa att studera utomlands, utveckla sina språkkunskaper och upptäcka en ny kultur.

Nästa sökomgång till utbytesstudier är öppen 15-30 november.

Här kan du läsa mer om Erasmus+. Du kan också kontakta Internationella kontoret på This is an email address om du har frågor om utbytesstudier.