Fullsatt när universitetet firar 25 år med forskare på scenen

Robert Brummer på scenen.

Kan du äta dig glad – svaret är ja, berättar Robert Brummer, professor i gastroenterologi och klinisk nutrition. Bara 5 procent av vårt seratonin finns i hjärnan – 95 procent finns i tarmen.

Många tog chansen att lyssna på forskare när Örebro universitet bjöd in till populärvetenskapliga föreläsningar i samband med 25-årsfirandet. Fem hundra gymnasieelever från sju skolor kom till Kulturkvarteret på fredagen och på lördagen var det öppet för allmänheten – och fullsatt.

Femton forskare, nio på fredagen och sex på lördagen, berättade om sin forskning på 15 minuter. Artificiell intelligens, ilska och stalkning var några av ämnena. För den som missade föreläsningarna kommer det en ny chans i höst när universitetet tar över scenen på Kulturkvarteret igen.

Elin Vimefall på scenen.

Går verkligen allt att mäta i pengar? Elin Vimefall, forskare i nationalekonomi, förklarade för gymnasieelever hur det går till att sätta en prislapp på ett människoliv – och om hur ekonomer faktiskt kan bidra till att rädda liv.

Marie Brodin och Thomas Denk på scenen.

Kan det som händer i USA just nu ge en hint om framtiden i Sverige? Thomas Denk, professor i statskunskap, berättade om hur det går till när politiska idéer sprider sig mellan länder och kulturer. Han bad också skoleleverna fundera över vad som påverkar dem i deras vardag. Marie Brodin, kommunikationschef vid Örebro universitet, var moderator.

Johanna Björklund på scenen.

Du kan rädda planeten genom att bli vegan – men djur kan också vara miljöhjältar och till exempel hjälpa oss att samla solenergi. Det förklarade Johanna Björklund, forskare i miljövetenskap, som även gav konkreta råd för hur det går att äta mer hållbart.

Axel Vikström med scenen och publiken bakom sig.

Axel Vikström berättade att det var första dagen han kunde titulera sig forskare, eftersom han disputerat dagen innan och var klar med sina forskarstudier. Han fick en extra applåd av det fullsatta Kulturkvarteret. Han berättade om hur svenska miljardärer porträtteras i media och vilka konsekvenser det får.

Terese Glatz på scenen.

Terese Glatz, docent i psykologi, har undersökt hur föräldrar påverkas av att jämföra sig med andra på sociala medier. Hennes forskning visar att många föräldrar har sämre tilltro till sin förmåga på grund av att de jämför sig med de perfekta bilder som sprids på sociala medier. Verkligheten är ju ofta en helt annan.

Vill du veta mer om Terese Glatz forskning om föräldrar och sociala medier kan du läsa hennes krönika - detsamma gäller flera av de andra forskarna som föreläste.

Forskarkrönikor i Nerikes Allehanda

Foto: Anna Lorentzon och Linda Harradine