This page in English

Fredric Skargren

Fredric Skargren Befattning: Doktorand Organisation: Handelshögskolan vid Örebro universitet

E-post: ZnJlZHJpYy5za2FyZ3JlbjtvcnUuc2U=

Telefon: Telefonnummer saknas

Rum: N4048

Fredric Skargren

Om Fredric Skargren

Jag påbörjade mina forskarstudier 2018 vid Institutionen för informatik på Handelshögskolan vid Örebro universitet. I september 2025 disputerade jag med avhandlingen "Looking under the Hood of Digital Government". Min forskarutbildning genomfördes som industridoktorand, först i rollen som verksamhetsutvecklare (2015–2021) vid Transportstyrelsen och sedan 2021 som analytiker vid Myndigheten för digital förvaltning (Digg). Jag har arbetat inom offentlig sektor sedan 2011 och har en magisterexamen (MSc) i politisk sociologi från London School of Economics samt en kandidatexamen i historia från Malmö universitet. Mina forskningsintressen rör digital förvaltning i teori och praktik, inklusive ämnen som öppna data, digitalt deltagande, olika perspektiv på hur man följer upp digitalisering inom offentligen förvaltning och användning av artificiell intelligens i offentlig förvaltning. Jag uppskattar att få arbeta i skärningspunkten mellan forskning och praktik, med fokus på hur relationen mellan digital teknik och offentlig förvaltning i moderna myndigheter kan bedömas och analyseras. Jag är även intresserad av historiska perspektiv på offentlig förvaltning har utvecklats och genomförs i praktiken med hjälp av olika typer av teknologier.

I min avhandling tittar på  frågan: Hur kan ett Digitalt Indexramverk (DIF) möjliggöra en bedömning av digitaliseringen av kärnprocesser (verksamhetstyper) i statliga myndigheter? Syftet är att förstå hur digitalisering kan bedömas inom ramen för offentlig förvaltning och dess kärnprocesser. Forskningen vilar på det tvärvetenskapliga fältet digital förvaltning och använder olika metoder: litteraturstudie, designvetenskap och fallstudier. Avhandlingen visar att "benchmarking" inom digital förvaltning återkommande kritiseras för hur bedömningar genomförs och vad de faktiskt mäter. Genom att undersöka utformningen av ett DIF föreslår avhandlingen designprinciper för att bedöma digitalisering, med fokus på hur digital teknik stödjer administrativa processer. Det inkluderar ett processperspektiv med fokus på myndighetens möte med samhället, dena interna handläggningen och informationsutbytet. Att undersöka digitalisering genom ett DIF synliggör kärnprocesser och bidrar till vetenskapliga diskussioner om kopplingen mellan offentlig förvaltning och digitalisering. Med fokus på kärnprocesser presenterar avhandlingen en klassificering av åtta typer, vilka kan stödja både analys av digitalisering och studier av fenomen såsom artificiell intelligens och digitala tjänster. Avhandlingen innehåller även resultat om hur den praktiska tillämpningen av DIF påverkat yrkesverksamma inom myndigheter. Arbetet med DIF bidrog till kompetensutveckling, djupare reflektioner kring myndighetsövergripande processer och ledde till policyinlärning och förändring.

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Doktorsavhandlingar, sammanläggningar |  Manuskript |  Rapporter | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, forskningsöversikter

Doktorsavhandlingar, sammanläggningar

Manuskript

Rapporter