Centre for empirical research on information systems (CERIS)
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Centre for Empirical Research on Information Systems (CERIS) utvecklar kunskap om informationssystems möjligheter och begränsningar när det gäller att stödja hur människor arbetar i, styr och utvecklar verksamheter. Informationssystem omfattar både informationsteknik (IT), människor och processer. Mer precist kan det uttryckas som ett system där information samlas in, lagras, bearbetas och distribueras med hjälp av IT för att stödja kommunikation och handlande inom eller mellan organisationer.
Vår forskning bedrivs vanligtvis i samarbete med olika företag eller myndigheter. För oss är empiriskt grundad forskning central. Vi forskar om allt från automatiserat beslutsfattande och AI, teknikanvändning i skola och sjukvård, styrningsfrågor kring informationssäkerhet, systemutvecklingsmetoder och programmering till sms-baserad marknadsinformation till bönder i Bangladesh. I vår forskning anlägger vi tre perspektiv:
- Användning: fokus läggs på hur människor, som en del av ett informations-system, använder IT för att utföra handlingar
- Management: fokus läggs på hur människor styr verksamheter med stöd av informationssystem
- Utveckling: fokus läggs på hur människor utvecklar verksamheter med stöd av informationssystem
CERIS bedriver forskning som alltid ska bidra med kunskap för att lösa nya utmaningar i samhället. Detta kan ske genom e-Hälsa som undersöker lösningar för ett åldrande Europa, legitimitet hos robotar och system som tar en utökad mängd beslut åt våra medborgare eller hur distansundervisning bäst bedrivs under en pandemi.
Exempel på teman som vi forskar om:
- eHälsa
- Electronic Government
- ICT for development (ICT4D)
- Informationssäkerhet
- IT och lärande
- Systemutvecklingsmetoder
- ICT for Crisis Management (ICT4CM)
Inom CERIS bedrivs forskningen vanligen i samarbete andra discipliner och enheter vid Örebro universitet, t.ex. Statskunskap (Electronic Government, informationssäkerhet), Företagsekonomi (informationssäkerhet), Socialt Arbete (digitalisering av socialtjänsten), Enheten för universitetspedagogik (IT och lärande), och Medicin och Hälsa (eHälsa).
Forskare
- Annika Andersson
- Panagiota Chatzipetrou
- Shang Gao
- Åke Grönlund
- Mathias Hatakka
- Karin Hedström
- Ann-Sofie Hellberg
- Sirajul Islam
- Fredrik Karlsson
- Gunnar Klein
- Ella Kolkowska
- Jenny Lagsten
- Mevludin Memedi
- Johan Petersson
- Elham Rostami
- Isabella Scandurra
- Kai Wistrand
- Andreas Ask, Doktorand
- Tanja E. Havstorm, Doktorand
- Fredrik Linander, Doktorand
- Fredric Skargren, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Acceptance factors of assistive technology solutions for elderly with cognitive disabilities
- Cargo cult behaviour in agile systems development
- Data collaboratives as a new form of innovation for addressing societal challenges in the age of data
- Datorstöd för att designa modulära informationssäkerhetspolicyer
- eHälsa för patienter i Norden: riktlinjer och utveckling för framtiden
- Electronic marketplaces - designing marketplace practises from a supplier perspective
- Enterprise Architecture: Thinking in local government eGov adoption
- Ett digitalt index för att utvärdera och utveckla digitaliseringen inom offentlig förvaltning
- Händerna på ratten? Att hantera automatiseringsprocesser inom socialtjänsten
- Informationssäkerhetskultur i praktiken
- IPID, forskarnätverk
- Monitorering av Parkinsons sjukdom på distans - Stärkande av patienternas delaktighet och förbättrad behandling med IKT-verktyg (EMPARK)
- Privacy issues in management of intelligent systems in elderly care
- Sensorstyrd kontroll och behandling av opiatkrävande smärta - SENSOP
- Säkerhet vid molnlösningar
- The impact of the use of social media for work from employees' perspectives
- The Role of Guilt Proneness in Information Security
- Write to learn
Avslutade projekt
- "The computer says no!" - en studie om det offentligas legitimitet och medborgares tillit när e-förvaltningen växer fram
- A design theory and a method for Value-based compliance
- Agricultural Market Information System
- Attitude
- Bangladesh Virtual Classroom
- DemoNet
- Does group development improve End User Development?
- Enterprise thinking in eGovernment
- eParticipation in authoritarian countries
- e-tjänster för alla
- Evaluating capabilities - outcomes from ICT use in education
- Flow in game design
- Fuse (FUture Safe electronic identification)
- Handla hemma - elektroniska inköp inom hemtjänsten
- ICT supported study circle education in Kenya
- Impact of Digital Learning Technologies on Language Learning in Higher Education
- Implementing interoperability in the public sector
- Improving Efficiency in Product Creation of Complex Systems
- Information security and values in public e-services
- INTERORG
- ISO
- Learning from e-Learning
- Ledarskap för en hållbar digital arbetsmiljö - Teknikstrategier och arbetslivets gränser
- MC Sandbox II
- Method for assessment of information assets
- MMC in a agile context
- Nationell patientöversikt
- One to one computing Evaluation Framework
- Overview on Swedish information security research
- PepNet
- Reuse of learning objects
- Samhälleligt beslutsfattande
- The role of ICTs in trans-national citizen engagement
- Transferring design decisions using End User Development
- UnosUno
- Use of Mobile Content Management Systems in Learning
- User stories to elicit method requirements
- Using Social Media as a Learning Management System in Developing Countries
- Utvärdering av Nätuniversitetet
- Value awareness in web site design
- Value Conflicts and Information Systems Security in Health Care
- Virtuella lärmiljöer för grupparbete mellan seende och svårt synskadade elever