Jörgen Stenlund
Tjänstetitel: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikTelefon: 019 301379
Rum: B4118

Om Jörgen Stenlund
I min forskning har jag intresserat mig för visualiseringar som stöd och kommunikation för lärande inom naturvetenskapliga ämnen. I det senaste projektet jag deltog i ”Att utmana livsvetenskapernas tröskelbegrepp” undersöktes om det är möjligt att underlätta lärande av tröskelbegrepp genom visualiseringar med evolutionsteorin som ämnesmässig kontext. Visualiseringar av tidsskalor var mitt fokus i det projektet.
För närvarande doktorerar jag inom naturvetenskapernas och ingenjörsvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet med inriktningar mot visualiseringar i undervisning. Jag är också anknuten till den forskargrupp vid Linköpings universitet som ägnar sig åt visuellt lärande och kommunikation.
Som lärarutbildare har jag undervisat många kategorier av studenter från gymnasielärare till förskollärare med inriktning mot naturvetenskaplig ämnesdidaktik.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Johansson, V.
& Stenlund, J. (2022). Making time/breaking time: critical literacy and politics of time in data visualisation. Journal of Documentation, 78 (1), 60-82.
Fulltextversion finns i Diva
- Stenlund, J. , Schönborn, K. & Tibell, L. (2021). Zooming in Time-Exploring Students' Interpretations of a Dynamic Tree of Life. Journal of Science Education and Technology, 30 (1), 125-138.
- Stenlund, J. & Tibell, L. A. E. (2019). Visualizing macroevolutionary timescales: Students' comprehension of different temporal representations in an animation. Evolution: Education and Outreach, 12 (1).
- Sundberg, B. , Spante, M. & Stenlund, J. I. (2012). Disparity in practice: Diverse strategies among teachers implementing interactive whiteboards into teaching practice in two Swedish primary schools. Learning, Media & Technology, 37 (3), 253-270.
Konferensbidrag
- Stenlund, J. , Schönborn, K. & Tibell, L. (2021). Moving through time. Konferensbidrag vid Public Communication of Science and Technology Conference (PCST 2021), Aberdeen, Scotland, UK, May 25-27, 2021.
- Stenlund, J. , Tibell, L. & Schönborn, K. (2021). Piloting a framework for identifying affective responses with interactive visualizations: the case of DeepTree. Konferensbidrag vid 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021 Virtual Conference), University of Minho, Braga, Portugal, August 30 - September 3, 2021.
- Stenlund, J. , Tibell, L. & Schönborn, K. (2019). To zoom into evolutionary time: Interacting with a dynamic tree of life. Konferensbidrag vid 13th Conference of European Science Education Research Association (ESERA 2019), Bologna, Italy, August 26-30, 2019.
- Stenlund, J. & Tibell, L. (2018). Visualizing time in evolution. Konferensbidrag vid XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza, Spain, July 2-6, 2018.
- Stenlund, J. & Tibell, L. (2017). Moving between scales – zooming in time. Konferensbidrag vid Konferens inom Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik, Lund, Sweden, March 27-28, 2017.
- Göransson, A. , Stenlund, J. & Tibell, L. (2015). A Novel Computer Application for Teaching Evolutionary Mechanisms: Visual Analogies of Randomness and Natural Selection. Konferensbidrag vid NARST 2015, Annual International Conference, Chicago, USA, 11 - 14 april, 2015.
- Göransson, A. , Stenlund, J. & Tibell, L. (2014). An interactive visualization for communicating troublesome concepts of natural selection. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig forskning, Karlstad,5-6 november, 2014.
- Stenlund, J. & Bergfeldt, B. (2014). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskolelärarutbildningen vid Örebro Universitet. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning, Karlstad University, Karlstad, Sweden, November 5-6, 2014.
Licentiatavhandlingar, sammanläggningar
- Stenlund, J. (2019). Travelling through time: Students’ interpretation of evolutionary time in dynamic visualizations.
Lic.-avh.
(Sammanläggning)
Linköping: Linköping University Electronic Press.
Fulltextversion finns i Diva