Susanne Köbler
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: susanne.kobler@oru.se
Telefon: 019 301372
Rum: P1227

Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
- Kognition och hörselnedsättning
- Studier av barn och ungdomars musikexponering, grad av hörselnedsättning, tinnitus
- Störande ljud i hörapparatbrukares vardagsmiljö
- Undersökning av orsaker till lyssningsproblem hos normalhörande barn
- Vuxna med central hörselstörning (CAPD). Studier rörande auditiv signalbearbetning/kognition
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter |
Manuskript |
Artiklar i tidskrifter
- Witte, E. , Ekeroot, J. & Köbler, S. (2021). The development of linguistic stimuli for the Swedish Situated Phoneme test. Nordic Journal of Linguistics.
- Witte, E. & Köbler, S. (2019). Linguistic Materials and Metrics for the Creation of Well-Controlled Swedish Speech Perception Tests. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 62 (7), 2280-2294.
- Skagerstrand, Å. , Köbler, S. & Stenfelt, S. (2017). Loudness and annoyance of disturbing sounds: perception by normal hearing subjects. International Journal of Audiology, 56 (10), 775-783.
Manuskript
- Skagerstrand, Å. , Köbler, S. & Stenfelt, S. Acoustic analysis of real-life sounds that affect hearing aid usage.
- Skagerstrand, Å. , Köbler, S. & Stenfelt, S. Loudness and annoyance of disturbing sounds : Perception by people with hearing loss.
- Witte, E. , Ekeroot, J. & Köbler, S. The development of linguistic stimuli for the Swedish Situated Phoneme test.
- Witte, E. , Smeds, K. , Ekeroot, J. , Köbler, S. & Mäki-Torkko, E. The development of speech-spectrum shaped real-world masker sounds for a phonemic discrimination test for people with hearing loss.
- Witte, E. , Köbler, S. , Ekeroot, J. , Smeds, K. & Mäki-Torkko, E. The effect of accounting for specific trial difficulties in exact, approximate and corrected approximate methods for statistical significance testing of differences between speech audiometry scores.