Protein från växter istället för kött - vad krävs för att förändringen ska bli bra

Protein från växter istället för kött – den förändringen av innehållet i våra dagliga måltider är redan igång. I Almedalen gav tre experter sin syn på hållbarhet och ändrade matvanor.

Som en del av Almedalsveckan sände Örebro universitet första delen i Mat och hälsas seminarieserie Vad krävs för att växtbaserad mat ska bli hälsosam och god? Efter programmet kunde deltagarna ställa frågor till forskarna - missade du webbinariet kan du fortfarande se programmet men utan frågestunden.

Medverkande:

Robert Brummer är professor i gastroenterologi och nutrition och leder som vicerektor den strategiska satsningen Mat och hälsa vid Örebro universitet. Han berättar om varför det behövs forskningen om hur protein ifrån växtriket påverkar våra kroppar och vår hälsa. För protein från en köttbit är inte samma som protein från en ärta.

Mischa Billing, lektor i måltidskunskap på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet, berättar om vad som får oss att tycka att maten är aptitlig. Det handlar om mer än smak. Måste det kännas som att tugga på kött för att det ska vara gott?

Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, berättar hur företagen tänker och planerar. Är det så att livsmedelsbranschen redan har produkterna klara som konsumenterna idag inte vet att de vill ha?

Mötet leds av Sara Arvidson, kommunikationschef på Örebro universitet och webb-publiken inbjöds att ställa sina frågor till panelen.