This page in English

Laboratoriesäkerhetshandboken

Farligt gods och transport av farligt gods

Farligt gods är ämnen och föremål som på grund av sina kemiska eller fysikaliska egenskaper kan orsaka skador på liv, hälsa, miljö eller egendom vid transport. Farligt gods kan till exempel ha explosiva, brandfarliga, giftiga, radioaktiva eller frätande egenskaper. Begreppet transport av farligt gods omfattar förflyttning med fordon, järnvägsvagn, fartyg eller flygplan och även lastning och lossning samt sådan förvaring och hantering av farligt gods som har samband med transporten. Förflyttning som sker endast inom ett område där tillverkning, lagring eller förbrukning av farligt gods äger rum anses inte vara transport av farligt gods.

Lagen (2006:263) respektive förordningen (2006:311) om transport av farligt gods utgör ramverken för författningsregleringen inom området transport av farligt gods.

Lagen innehåller definitioner av begreppen transport, transportmedel och farligt gods samt behandlar skyddsåtgärder och övriga försiktighetsmått för att uppnå lagens syfte. Lagen innehåller även bestämmelser om säkerhetsrådgivare, straffansvar, föreläggande, förbud och vite samt bemyndiganden i samband med tillsyn.

MSB ansvarar för föreskrifterna om transport av farligt gods på väg och järnväg, medan Transportstyrelsen ansvarar för motsvarande föreskrifter avseende sjö- och lufttransporter. Strålsäkerhetsmyndigheten ansvarar för tillsyn av transport av radioaktiva ämnen.

Avsändaren ska se till att det farliga godset är rätt klassificerat och tillåtet för transport. En fullständig klassificering för transport av det farliga godset innebär att följande uppgifter fastställts: klass, klassificeringskod, förpackningsgrupp, UN-nummer, officiell transportbenämning, etiketter och miljöfarlighet. Farligt gods delas in i olika klasser beroende på dess farliga egenskaper:

• Klass 1 Explosiva ämnen och föremål
  • Klass 2 Gaser
  • Klass 3 Brandfarliga vätskor
  • Klass 4.1 Brandfarliga fasta ämnen, självreaktiva ämnen, polymeriserande ämnen och fasta okänsliggjorda explosivämnen
  • Klass 4.2 Självantändande ämnen
  • Klass 4.3 Ämnen som utvecklar brandfarlig gas vid kontakt med vatten
  • Klass 5.1 Oxiderande ämnen
  • Klass 5.2 Organiska peroxider
  • Klass 6.1 Giftiga ämnen
  • Klass 6.2 Smittförande ämnen
  • Klass 7 Radioaktiva ämnen
  • Klass 8 Frätande ämnen
  • Klass 9 Övriga farliga ämnen och föremål

Verksamheter som lämnar farligt gods för transport eller transporterar farligt gods (även lastar och lossar) ska ha en eller flera säkerhetsrådgivare. I Sverige gäller kravet på att ha säkerhetsrådgivare för samtliga transportslag, det vill säga för väg, järnväg, sjö och luft. Verksamheter ska meddela vem eller vilka som har utsetts som säkerhetsrådgivare till MSB. Säkerhetsrådgivaren ska, under verksamhetsledningens ansvar, se till att verksamheten bland annat följer gällande bestämmelser om transport av farligt gods samt vidtar de åtgärder som krävs för att förebygga olyckor. Säkerhetsrådgivaren har ett särskilt ansvar för att upprätta en årsrapport som beskriver verksamheten om transport av farligt gods samt för att sammanställa en olycksrapport när det inträffat en olycka eller ett tillbud.

Lokala rutiner och instruktioner

Vid varje godsmottagning ska det finnas skriftliga rutiner och instruktioner kring mottagandet av farligt gods. Rutinerna och instruktionerna ska på ett enkelt sätt beskriva de olika moment som utförs, eller kan behöva utföras vid tex nödsituation. Såsom trasig förpackning, läckande produkter, tappad kartong eller annan förpackning osv.

Utbildning

De personer som är delaktiga i transport, förflyttning och hantering av farligt gods ska vara utbildade i de krav som ställs på deras arbete innan de utför sina arbetsuppgifter. Alla medarbetare som hanterar godset ska ha förståelse för de lokala rutiner och instruktioner som gäller på Örebro universitet. All personal som är delaktig i detta arbete ska gå en så kallad 1.3 utbildning inom ADR.

• Lag (2006:263) om transport av farligt gods
  • Förordning (2006:311) om transport av farligt gods
  • MSBFS 2022:4 föreskrifter om transport av farligt gods på järnväg (RID-S)
  • MSBFS 2022:3 föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S)