Här kan du läsa mer om våra medverkande på konferensen.
15 mars
Rektor Johan Schnürer, projektledare Ann Öhman Sandberg och moderator Ann-Sofie Jägerskog, gemensam uppstart
Anne Bamford, How can teacher education and schools collaborate to develop future education and skills?
Lärarutbildning i samverkan
Anna-Lova Rosell och Charlotta Pettersson, introduktion av tematiskt spår
Mari Rex, Per Abelsson, Annelie Carlsson Starsmark, Magnus Esbjörner och Hanna Sollerman, Adjungerade adjunkter – en länk mellan akademi och skolverksamhet
Anna-Lova Rosell och Malin Hagström, VFU – samtänkande och samskapande med förskollärare och lärare
Christian Lundahl och Malin Hagström, Forskningsbaserat lärande utvecklar framtidens lärare
Urban Haglind och Lena Öijen, RUC:s potential som garant för lärosätets samverkansuppgift
Björn Johansson, Mattias Dyrvik och Laila Berglund, Om utmaningar i närvarofrämjande arbete – varför talar vi förbi varandra?
Nya lärmiljöer och nya kompetenser
Ann Öhman Sandberg, introduktion av tematiskt spår
Anna-Eva Olsson och Magnus Hansson, Flexibla och hybrida rum – arbetet med utvecklingen av nya lärmiljöer
Marcus Samuelsson och Anja Thorsten, Virtuell praktik – nytt sätt att träna på att leda undervisning
Josefine Karlsson, Carina Hellström och Ewa Wikström, Digital läskompis del 1 – om det pedagogiska samarbetet bakom nytt verktyg i skolan
Josefine Karlsson, Staffan Larsson och Elias Selinder, Digital läskompis del 2 – om det tekniska samarbetet bakom nytt verktyg i skolan
Ingrid Hedin Wahlberg, Estetiska lärprocesser i förskolan
Praktiknära forskning i förskola
Karin Alnervik, introduktion av tematiskt spår
Sara Frödén, Forskarens olika roller i praktiknära forskning – expert eller medforskare?
Martina Norling, Ingela Boman, Maria Bobeck, Sonia Albayrak och Linda Alan, Boken som verktyg för samarbete i en mångkulturell förskola
Anne Lillvist, Etiska dilemman – om utmaningar och strategier i praktiknära forskning = INSTÄLLT
Linnea Berntsson, Mia Derenbäck och Malin Hörlin Andersson, Larvigt lärorikt med digitalt och analogt
Karin Alnervik, Sara Frödén, Anne Lillvist, Martina Norling och Hanna Thuresson, Förskoleforskare funderar – om engagemang för och utmaningar med praktikutvecklande forskning
Praktiknära forskning i skola
Inger Eriksson, introduktion av tematiskt spår
Oliver St John och Julia Myllylä, Flerspråkigt stöd genom språkstödjare - från utmaningar till utvecklingsmöjligheter
Anders Björkvall, Eric Borgström och Daroon Yassin Falk, Språkideologi och svenskundervisning på högstadiet – modell för svensklärares reflektioner
Lisa Broadley, Maria Wahlström och Ida-Lie Heljeberg, Motorik och hälsa – en praktisk stödstuga för nyanlända flickor
Erik Andersson, Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring
Andreas Bergh, Anette Bagger och Eva Hultin, Tidskriften Utbildning & Demokrati och dess relevans för lärarutbildningen
Utbildning för Agenda 2030
Johan Öhman, introduktion av tematiskt spår
Ásgeir Tryggvason, Undervisning om hållbar utveckling
Jonas Edlund, Mårten Persson, Jonas Langell, Camilla Hansén m.fl., Hållbar utveckling i skolan – om att skapa ett didaktiskt friutrymme
Johanna Björklund och Sara Frödén, Skolmåltiden – nav i lärande för hållbar utveckling
Jonas Ålander och Sofia Österborg Wiklund, En internationaliserad lärarutbildning – möjligheter och utmaningar
Susanne Sundquist, Internationella möjligheter – hur informerar vi för att öka intresset?
16 mars
Ann Öhman Sandberg, Anna Johnsson och Ann-Sofie Jägerskog, gemensam uppstart
Viv Ellis, Re-imagining teacher education for the future: Where to begin?
Lars Haikola, Kirsti Klette, Sven-Erik Hansén, Ann Öhman Sandberg, paneldebatt
Ulrika Bergfors, Heléne Norling, Nicole Thorén, Rasmus Woodhouse och Ulrika Carlsson, ASKL - samordnad kommunikation för att nå framtidens lärare
Magnus Hansson och Anna-Eva Olsson, Learning Lab – en högskolepedagogisk testmiljö för framtidens lärmiljöer
Sofia Österborg Wiklund och Zahra Bayati, Pluralism och breddad rekrytering i lärarutbildningen – vägar framåt
Inger Eriksson, Ann Öhman Sandberg, Malin Benerdal, Katarina Arkehag, Peter Morfelt, Ida-Lie Heljeberg, Karin Alnervik, Pernilla Alm och Elisabet Nihlfors, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi – utmaningar och möjligheter vid samverkan
Ann Öhman Sandberg, Att driva ett stort utvecklingsarbete på lärarutbildningen
Sofia Österborg Wiklund, Anette Bagger, Hanna Bertilsdotter Rosqvist och Julie Allan, Lärarutbildningens nya examensmål ur ett neurodiversitetsperspektiv
Malin Hagström och Karin Rudsberg, Samverkan inom lärarutbildningar – hur kan vi skapa nätverk?
Andreas Bergh, Eva Hultin och Elin Sundström Sjödin, Utbildning, demokrati och lärarutbildning
Viv Ellis, professor och dekan vid Monash University i Melbourne, Australien, föreläser om visioner och möjligheter för morgondagens lärarutbildningar.