Doktorandpresentationer

Doktorander antagna 2020

Linda ErikssonLinda Eriksson.jpg
Linda har en kandidatexamen i engelska från Stockholms universitet och en masterexamen i engelsk språkvetenskap från Uppsala universitet. Lindas forskningsintresse rör akademisk engelsk läsförståelse och grundar sig bland annat i tidigare forskning som har visat att majoriteten av svenska universitetsstudenter upplever att de förstår mindre när kurslitteraturen är på engelska. Linda studerar i sitt avhandlingsprojekt svenska gymnasieelevers kunskaper i engelsk läsförståelse, med ett särskilt fokus på lässtrategier.


Ricardo Goncalves
Ricardo Goncalves.jpgRicardo är legitimerad förskollärare, har en magisterexamen i pedagogiskt arbete och en kandidatexamen i pedagogik. Hans forskningsintressen berör frågor om genus och jämställdhet i förskolan, särskilt i förhållande till manlig förskolepersonal. Män är en minoritetsgrupp i en könssegregerad förskoleverksamhet, och förskolan har dessutom ett jämställdhetsuppdrag. Ricardo studerar i sitt  avhandlingsprojekt relationen mellan manliga förskollärare, barn och fysisk kontakt i förskolan. I studien avser Ricardo att undersöka i vilken utsträckning fysisk kontakt kan skapa förutsättningar för omsorg och lärande, samt manliga förskollärarens yrkesutövning.


Jeanette Koskinen
Jeanette är legitimerad förskollärare och har i grunden en pedagogie kandidatexamen, lärare inom småbarnspedagogik (förskollärare), samt en pedagogie magisterexamen (motsvarande masterexamen) från Åbo Akademi i Finland. Hon har arbetat som förskollärare, biträdande förskolechef, språkduschlärare, head of pedagogy samt som universitetsadjunkt och utbildat blivande förskollärare. Jeanettes avhandlingsprojekt ska undersöka på vilket sätt språkduschundervisningen bidrar till förskollärares arbete med att stödja två- och flerspråkiga barns språkutveckling. Detta med utgångspunkt i att förskollärare behöver arbeta mer systematiskt och intensivt med språkundervisningen då det kommer till två- och flerspråkiga barn.


Robin Lindgren
Robin är utbildad idrottslärare och har arbetat som idrottslärare på olika skolor i Göteborg. Hans forskningsintresse ligger inom ramen för skolämnet idrott och hälsa, och mer specifikt intresserar han sig för hur barn och unga lär sig nya rörelser. I avhandlingsprojektet ska Robin undersöka en befintlig modell gällande rörelseinlärning i skolan. Det är flera områden inom modellen som det saknas kunskap om, då den är förhållandevis ny. I studien avser Robin att tillsammans med lärare planera, genomföra och utvärdera modellen för att visa på olika styrkor och svagheter.


Anna SjödahlAnna Sjödahl.jpg
Anna är utbildad grundskollärare vid Örebro universitet och har arbetat som lärare i årskurserna f-3. Hennes forskningsintresse faller inom ramen för matematikdidaktik och rör mer specifikt programmeringsundervisning i yngre åldrar. Programmering är ett relativt nytt skolämne i den svenska skolans yngre åldrar och det finns fortfarande många luckor i kunskapsfältet. Anna vill med sitt avhandlingsprojekt bidra med insikter om hur undervisning kan designas för att utveckla och stimulera elevers datalogiska tänkande.


Doktorander antagna 2022

Anna Englund-Bohm
Anna är utbildad instrumental- och ensemblelärare, orkestermusiker och musikterapeut vid Musikhögskolan Ingesund samt Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har en magister i Pedagogiskt arbete från Linköpings universitet. Hon har bland annat arbetat som lärarutbildare i musik vid Linköpings universitet och Karlstad universitet samt som folkhögskolelärare vid Lunnevads folkhögskola. Hennes forskningsintresse handlar om musikämnets förutsättningar och villkor samt musiklärares utbildningsvägar med fokus på årskurs 4-6. Anna vill med sitt avhandlingsprojekt bidra med kunskaper och insikter om musiklärares olika utbildningsvägar och hur man utvecklar professionell expertis som musiklärare.


Anton Lindström
Anton är utbildad ämneslärare vid Göteborgs universitet och har arbetat som lärare i gymnasiet. Hans forskningsintressen rör litteraturhistoriedidaktik, litteraturhistoriografi och läromedel. I sitt avhandlingsprojekt undersöker Anton hur litteraturhistoria legitimeras i litteraturhistoriska översiktsverk för gymnasiet. Här undersöks läroböckernas innehåll, men också den utvecklingsprocess som föregår det att eleven får boken i sin hand, från producenternas idéer till den färdiga produkten. 


Jennika MattisonJennika Mattison
Jennika har arbetat som lärare i SO på högstadiet och som lärare i historia samt samhällskunskap på gymnasiet. Hennes avhandlingsprojekt är inom det samhällskunskapsdidaktiska forskningsfältet och har för avsikt att behandla dilemman när det kommer till kunskapsbedömning i samhällskunskap. Vidare är ambitionen med avhandlingsprojektet att undersöka hur samhällskunskapslärare förhåller sig till och hanterar dessa bedömningsdilemman för att försöka bidra till samtalet om vad bedömarkompetens i samhällskunskap kan innebära.


Patrik Samuelsson
Patrik är ämneslärare i samhällskunskap och historia, samt doktorand i pedagogik med inriktning mot samhällskunskapsdidaktik. I forskningen intresserar Patrik sig för medborgarutbildningen som sker specifikt inom samhällskunskapsämnet och i allmänhet i skolutbildningen. Av särskilt intresse är dels medborgarutbildningens kunskapsmässiga innehåll, hur detta transformeras till skolkunskaper och hur innehållet sedan förmedlas av lärare i undervisningen, dels vad detta får för konsekvenser på elevers syn på medborgarskap och samhället.