Publikationer och avhandlingar

Daroon Yassin Falk (2017)
Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3
Doktorsavhandling nr 16 inom forskarskolan UVD

Jenvén, Hélène (2017)
Utsatta elevers maktlöshet: en studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8-9
Doktorsavhandling nr 15 inom forskarskolan UVD

Mattias Börjesson (2016)
Från likvärdighet till marknad: En studie av offentligt och privat inflytande över skolans styrning i svensk utbildningspolitik 1969-1999
Doktorsavhandling nr 14 inom forskarskolan UVD

Roger Olsson (2016)
Samhällskunskap som ämnesförståelse och undervisningsämne – Prioriteringar och nyhetsanvändning hos fyra gymnasielärare
Doktorsavhandling nr 13 inom forskarskolan UVD

Jonas Nordmark (2015)
Med en framtida demokrat som adressat: Föreställningar om framtid i svenska samhällskunskapsböcker 1992-2010
Doktorsavhandling nr 12 inom forskarskolan UVD

Samira Hajjoui Hennius (2014)
"Vi kan skriva förargument och sedan motargument": Om deliberativa samtal i undervisning i svenska som andraspråk på högskolenivå
Doktorsavhandling nr 11 inom forskarskolan UVD

Olov Viirman (2014)
The function concept and university mathematics teaching.
Doktorsavhandling nr 10 inom forskarskolan UVD

Marie Nordmark (2014)
Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenskundervisning : en ämnesdidaktisk studie av skrivprocessen.
Doktorsavhandling nr 9 inom forskarskolan UVD

Nylund, Mattias (2013)
Yrkesutbildning, klass & kunskap: en studie om sociala och politiska implikationer av innehållets organisering i yrkesorienterad utbildning med fokus på 2011 års gymnasiereform.
Doktorsavhandling nr 8 inom forskarskolan UVD

Rosén, Jenny (2013)
Svenska för invandrarskap? Språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen svenska för invandrare.
Doktorsavhandling nr 7 inom forskarskolan UVD

Kjellander, Eva (2013)
Jag och mitt fanskap: vad musik kan betyda för människor.
Doktorsavhandling nr 6 inom forskarskolan UVD

Klaar, Susanne (2013)
Naturorienterad utbildning i förskolan: Pragmatiska undersökningar av meningsskapandets individuella, sociala och kulturella dimensioner.
Doktorsavhandling nr 5 inom forskarskolan UVD

Andersson, Erik (2013)
Det politiska rummet. Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar.
Doktorsavhandling nr 4 inom forskarskolan UVD

Ehrlin, Anna (2012)
Att lära av och med varandra. En etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö.
Doktorsavhandling nr 3 inom forskarskolan UVD

Frödén, Sara (2012)
I föränderliga och slutna rosa rum: en etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola
Doktorsavhandling nr 2 inom forskarskolan UVD

Maivorsdotter, Ninitha (2012):
Idrottsutövandets estetik -en narrativ studie av meningsskapande och lärande
Doktorsavhandling nr 1 inom forskarskolan UVD


 

Nylund, Mattias (2010):
Framtidsvägen: Vägen till vilken framtid för eleverna på gymnasieskolans yrkesprogram? [the road to the future: The road to what future for the students on vocational programmes at upper secondary school? Pedagogisk forskning i Sverige, 15(1), s.33-52.

Andersson, Erik (2010):
Irony in the political: Young people's use of irony in a political text conversation in a net community. Conference paper: CiCe, Lifelong learning and Active Citizenship

Andersson, Erik (2010):
Stake and Interest in the political: Young people's everyday political socialization and conversation in the social media. Conference paper: IPSA RC 21/29, Citizenship education: Democracy, Culture, Socialization, Media

Korsell, Ingela (2010):
PM: Etik i utbildningsvetenskap och didaktik– i spänningsfältet mellan barnkokböcker, utbildningspolitik och musikfans

Börjesson, Mattias (2009):
Skola som aktiebolag – Statlig regleringspolitik efter systemskiftet, de vinstdrivande fristående skolorna som exempel.

Korsell, Ingela (2009):
En didaktisk diamant. I Pedagogiska Magasinet (4). 

Korsell, Ingela (2007):
Läromedel - det fria valet? Om lärares användning av läromedel. Stockholm: Liber.

Korsell, Ingela (2007):
Lärobokens roll måste klargöras. Debattartikel i SLFF:s medlemstidning Manus decembernummer.