Hur kan vi skydda kvinnor och barn?

Hur kan vi skydda kvinnor och barn? Det är frågan som forskare ställer sig i det fjärde numret av CVS populärvetenskapliga tidskrift Texter om våld.

Det fjärde numret, Vi talar om lagar, är framtaget av nummerredaktör Laura Ervo, professor i rättsvetenskap. I numret finner du nio artiklar som delvis baseras på de presentationer som genomfördes vid den årliga våldskonferensen vid Örebro universitet 2022 och anknyter till flera olika forskningsprojekt som pågår vid Örebro universitet.

”Det är viktigt att en mångsidig diskussion pågår också gällande lagstiftarens skyldigheter och ansvar för att nappa på och ta en fångst om problematiken som gäller de mest utsatta och samtidigt ofta de mest älskade grupper av medmänniskor, nämligen barn och kvinnor…Med detta temanummer försöker vi för vår del främja rättvisan och den utsatta gruppens jämlikhet i samhället både nationellt och internationellt” (Laura Ervo, 2023 s. 7).

Vill du läsa mer? Klicka på den här länken så kommer du till tidskriften (pdf).