Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Högre seminarium i Enheten för humaniora

Högre seminarier för enheten hålls generellt onsdagar kl. 13.00-15.00 varje vecka (om inte annat anges). Även enhetsmöten, enhetsdialoger och handledarkollegier är inlagda i schemat.

Våren 2024

10 januari, F130

17 januari, F2240
Ansökningsseminarium

Ordförande: Patrik Winton

18 januari, P105
13.15-15.00, Introduktion för magister/masterstudenter

24 januari, F139
Mittseminarium: Denny Jansson

Ordförande: Daroon Yassin Falk

31 januari, F133
Att söka postdok

Ordförande: Patrik Lundell

6 februari, F2126
13.00-15.00, Handledarkollegium

7 februari, F133
13.00-15.00, Textseminarium
Greger Andersson is Professor in Comparative Literature at Örebro University, Sweden. Some of his recent publications are: ”The Narrator in Biblical Narratives” in Optional-Narrator Theory, edited by Sylvie Patron (2021); “Narrating Selves and the Literary in the Bible”, Partial Answers, 2019, 17:1; Andersson and Sandberg. “Sameness versus Difference in Narratology: Two Approaches to Narrative Fiction” Narrative, 2018, 26:3.

14 februari F133
10.15-12.00, F133, Forskargruppen Multimodal kommunikation anordnar: Publishing in international journals. Anders Björkvall & Göran Ericsson. 

The seminar will be led by Anders Björkvall and Göran Ericsson, who will approach the topic from their experience as editors of international journals. Anders is one of the editors of Multimodality and Society and Göran is one of the editors of Discoure, Context and Media.

Don't miss this opportunity to get a behind-the-scenes look at the publishing process, as well as useful advice and tips from experienced editors.

13.00-15.00, F133, Forskargruppen Berättande, liv, mening anordnar textseminarium:
Ingrid Lyberg, "Kung på kredit: sängkammaren, skattkammaren och Stop of the Exchequer i earlen av Rochesters Satire on Charles II"
Patrik Winton, "Lägre ämbetsmäns arbete och sociala praktik i Stockholm under 1720-talet"

Ordförande: Jimmy Engren

21 februari, F133
Forskargruppen Undervisning, lärande, humaniora bjuder in: Birgitta Ljung Egeland, Erica Sandlund och Christina Olin-Scheller från Karlstad Universitet presenterar sitt VR-projekt ”Muntligt berättande som bedömningsbar kompetens: En analys av nationella prov i svenska och engelska”.

Ordförande: Ingrid Lyberg.

28 februari, Zoom
15.00-17.00, Forskargruppen Undervisning, lärande, humaniora bjuder in Christian Lundahl för ett seminarium om finansiering inom det utbildningsvetenskapliga området.

Ordförande: Ingrid Lyberg

6 mars, F133

13 mars, P203
Enhetsmöte

10.00-12.00, Ö203, Humanistiska hållbarhetsstudier anordnar textkollokvium

14 mars, F133
(Obokat)

18 mars, Zoom
Extrainsatt handledarkollegium - ansökningar om forskningstid.

20 mars, F133
13.00-15.00, F133. Forskargruppen Berättande, liv, mening anordnar datasession/textseminarium med postseminarium:
Susanna Andersson, "Addressivity and inclusion" (data from Swedish podcasts not translated)
Karl Ågerup, "A case of dysgenria? Identifying and discussing problematic sociolinguistic uses of literary fictions"

Chair: Moa Marken

15.30- Post-seminar in an off-campus restaurant

26 mars, P243
13.15-15.00, Ventilering av uppsats-PM

27 mars, Digitalt seminarium ZOOM
Forskargruppen Undervisning, lärande, humaniora bjuder in: Agnes Strandberg, biträdande lektor vid Luleå tekniska universitet, som presenterar sin avhandling ”En del i helheten – en studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan”.

Ordförande: Daroon Yassin Falk

En del i helheten – om kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

Under det senaste årtiondet har kontextualiserad grammatikundervisning uppmärksammats inom forskning i förstaspråksämnet. En sådan undervisning utgår delvis från ett deskriptivt utforskande av autentiska texter och betonar vikten av att grammatik bör förstås och analyseras i ett sammanhang. Såväl lärare som forskare har emellertid efterlyst praktikbaserad kunskap om hur kontextualiserad grammatikundervisning lämpligen kan utformas. Vid detta seminarium presenterar jag ett designbaserat avhandlingsprojekt där forskare och lärare i samverkan har skapat och genomfört kontextualiserad grammatikundervisning med målet att utveckla elevers metalingvistiska förståelse. I presentationen redogör jag för hur undervisningen har iscensatts, vad som händer i klassrummet vid iscensättningen, samt lärare och elevers uppfattningar och erfarenheter av sådan undervisning. Datamaterialet består av fokusgruppsamtal med de sex deltagande lärarna, videoinspelningar av elevers metalingvistiska aktiviteter, observationsanteckningar under lektionstillfällena samt en elevenkät. Avslutningsvis kommer jag att diskutera vad grammatikundervisning är och kan bli inom förstaspråksämnet samt dess påverkan av det skolgrammatiska arvet och olika språkvetenskapliga strömningar.

3 april, F133
10.00-12.00, Zoom Forskargruppen Berättande, liv, mening bjuder in till kollokvium. Tema Liv: Biografi och historisk empati 

13.00-15.00 HS (obokat)

10 april, F133
Gäst: Malin Nauwerck, Svenska barnboksinstitutet 

16 april, F2126
13.00-15.00, Handledarkollegium

17 april
10.15-12.00, G117, Forskargruppen Multimodal kommunikation anordnar: What steers the interpretation of a visual or multimodal message? A relevance theory perspective, Charles Forceville.

The quickly growing field of multimodality has hitherto primarily found its theoretical roots in linguistics. Although the best work in linguistics helps multimodality come into its own as a discipline, it is misleading to rely exclusively on linguistic theories to model forms of (mass) communication that are only partially verbal, or not verbal at all.

It is better to analyse “messages” (poems, news, advertisements, political cartoons, films …) in terms of “content” that a more or less specific communicator wants to convey to a more or less specific audience using a more or less specific medium. This medium can draw on one or more “modes” (visuals, language, music, sound …) to convey this message. Importantly, this message exists on the level of cognition before it is presented in a specific medium – although it is of course only its material form that allows the message to be communicated in the first place.

What we need, therefore, is an inclusive model of communication that takes into account the identities of the communicator, the audience, as well as their relation, and that does not privilege specific media and/or modes over others. The contours of such a model actually already exist in Relevance Theory: Communication and Cognition (Blackwell 1995 [1986]). Relevance theory (RT)’s central claim is that each act of communication comes with the presumption of its own optimal relevance to its envisaged audience. Although this claim is not dependent on a specific medium, hitherto RT scholars (typically: linguists) have almost exclusively analysed face-to-face exchanges between two people who stand next to each other. In order to fulfil RT’s potential to develop into an inclusive theory of communication, it is necessary to explore how it can be adapted and refined to account for (1) messages in other modes than (only) the verbal mode; and (2) mass-communication. In Visual and Multimodal Communication: Applying the Relevance Principle (Oxford UP 2020) I take a first step toward this goal by proposing how RT works for mass-communicative messages that involve static visuals.

In my presentation I will focus on how RT approaches the key issue of what factors have an impact on the interpretation of a picture or a multimodal message of the picture-plus-verbal-text variety. Certain (elements of) visuals are coded, and hence have a precise, fully explicit meaning for the message’s envisaged audience, whereas other (elements of) visuals have a meaning that is (strongly or weakly) implicit, that must therefore be inferred on the basis of contextual and situational clues – the latter potentially resulting in small or not so small differences of interpretation by different addressees.

In the talk I will discuss this issue drawing on examples from different genres, including logos & pictograms, advertisements, and cartoons.

10.00-12.00, Ö203 Humanistiska hållbarhetsstudier anordnar textkollokvium.

13.00-15.00, F133, Högre seminarium
James Lancasters slutseminarium

Extern kommentator: Maria Småberg, Historiska institutionen vid Lunds universitet

24 april, F133
10.00-12.00, Zoom Forskargruppen Berättande, liv, mening bjuder in till kollokvium. Tema Berättande: Narratologi och narrativ

13.00-15.00, F133 
PM-seminarium för MIDWorld-doktorander. Seminariet hålls på svenska och engelska beroende på vilket språk som de aktuella avhandlingarna skrivs på. Texter distribueras inför seminariet.

Ordförande: Gustav Westberg

PM seminar for PhD students in the MIDWorld graduate school. The seminar will be conducted in both Swedish and English, depending on the language used in the doctoral student's thesis. Texts will be distributed ahead of the seminar.

Chair: Gustav Westberg

1 maj, F133

8 maj, F133
Maria Johansson, doktor i nordiska språk från Uppsala universitet, presenterar sin avhandling ”I samtal med Kronofogden. En avhandling om Kronofogdens kundservicesamtal”.  

Språk: Svenska.

Ordförande: Gustav Westberg

15 maj, F139
Enhetsmöte

22 maj
10.15-12.00, G117, Forskargruppen Multimodal kommunikation anordnar: Gäst: Chiao-I Tseng.

10.00-12.00, Ö203, Humanistiska hållbarhetsstudier anordnar en workshop om hållbarhetsdimensioner i framtida forskning/forskningsidéer.

13.00-15.00, F133. Forskargruppen Berättande, liv, mening bjuder in:
Johan Jarlbrink, Umeå universitet, och Jakob Kihlberg, Uppsala universitet, om text- och bildåterbruk i 1800-talets periodiska press

Ordförande: Patrik Lundell

15.30-  Postseminarium på stan

23 maj
Kl.15.15: Jenny Bonneviers docentföreläsning "Compost or Posthuman: More-than-Human Kinship at the End of the World as We Know It" med efterföljande mingel.

29 maj, F133
13.00-15.00, F133. Forskargruppen Berättande, liv, mening anordnar textseminarium:

Susanna Andersson lägger fram text från sitt avhandlingsprojekt (på svenska)
Ingrid Lyberg. Presentation of thesis excerpt (in English)

Ordförande/Chair: James Lancaster

15.30- Postseminarium på stan

4 juni, F2126
10.00-12.00, ventilering av magisteruppsatser

13.00-15.00, Handledarkollegium

5 juni, F133
13.00-15.00 F133, Book presentation: Claiming the City. A Global History of Workers’ Fight for Municipal Socialism.

In the late nineteenth century, urban workers fought to make their cities livable and democratic through municipal socialist politics, challenging the class power of urban elites as well as the centralizing tendencies of national social-democratic movements. In his latest book, Claiming the City: A Global History of Workers’ Fight for Municipal Socialism (Verso Books, 2023), Shelton Stromquist offers a world-spanning account of the rise of municipal socialism, drawing on stories of local activists and their social-democratic movements in cities like Malmö, Stuttgart, Vienna, Milwaukee, and many others.

Shelton Stromquist is a historian specializing in labor and social history and a lifelong labor and civil rights activist. He is Emeritus Professor of History at the University of Iowa, USA.”

12 juni, F133
10.00-12.00, Zoom Forskargruppen Berättande, liv, mening bjuder in till kollokvium. Tema Mening: Dialogicitet och meningsskapande 

13.00-15.00, F133, Gäst: Kristian Bjørkdahl, Universitetet i Oslo

19 juni, F133
13.00-15.00, F133. Forskargruppen Berättande, liv, mening bjuder in:

Rebecka Klette från Birkbeck, University of London, för att presentera sin avhandling "The reception and application of degeneration theory and the concept of atavism in Scandinavian medical sciences, 1880-1922".

Ordförande: Susanna Andersson

15.30- Postseminarium på stan

4 september
Anders Sjöbrandt, Stockholms universitet

25 september
Forskargruppen Humanistiska hållbarhetsstudier bjuder in: Frida Buhre, Uppsala universitet, och Jonathan Josefsson, Göteborgs universitet. The seminar will be held in English.

Youth mobilization for the climate: Institutional inertia and the possibilities for a radical change

Children and young people have a special place in environmental and climate policy. We already live in a climate-changed world, but as research has repeatedly shown, the living conditions of the current young generation will greatly deteriorate. Despite the global climate and environmental mobilization among children and young people, the more radical societal transformations that young activists hope for seem difficult to realize. In this presentation, we begin by giving an overview of the conditions for different forms of activism and the strategies and arenas that young people choose to use, based on results we achieved in previous projects about young climate activists, their political aesthetics and mobilization at global climate negotiations. In the main part of the presentation, we focus in  particular on the blockages and barriers that we see hindering the democratic participation and influence of young activists. Although groups of children and young people have for decades engaged in putting pressure on political and legal institutions, the reluctance to share decision-making power, prevailing organizational cultures and the dismissal of young people's competence have made participation and political influence difficult. By shining a light on "institutional inertia", we want to highlight how adult norms, resources and the historicity of institutions affect young activists' agency and opportunities to influence the transition work.

 

2 oktober
Enhetsmöte

4 december
Enhetsmöte


Konferenser 2023

11-12 januari 2023
International Symposium on Comparative Didactics (ISCOD)

16-17 november 2023
Socialsemiotiska och systemisk-funktionella perspektiv på digitaliseringens möjligheter och problem


Konferenser 2024

21-23 maj 2024
Nobel symposium "Literary Translation and Nobel Consecration".