Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Doktorandseminarium: Doktorand och universitetslärare

12 november 2025 09:15 – 12:00 F135, Forumhuset, Örebro universitet

Välkommen till ett seminarium som bygger på samtal om vad det innebär att vara doktorand och lärare.

Många doktorander undervisar. Undervisning är bra för meritering och det kan också vara givande för doktorander. Samtidigt är det för många en ny roll där man går från att vara student till att vara lärare; från att vara doktorand till att bli lärarkollega till mer seniora medarbetare i ämnet; från att själv formas till en disciplintillhörighet till att socialisera studenter till att bli del av disciplinen; från att inte ha så stor auktoritet till att bli en auktoritet i klassrummet. Undervisningen innebär också att man måste kombinera sina doktorandstudier med andra arbetsuppgifter: hur får man det att gå ihop?

Det här seminariet bygger på samtal om vad det innebär att vara doktorand och lärare. Vad finns det för förväntningar på en doktorand som samtidigt är lärare – från lärarkollegor och från studenter? Hur kan man tänka kring lärarrollen och förändras man när man står längst fram i klassrummet?

Seminariet vänder sig till alla doktorander som undervisar eller som planerar att undervisa inom ramen för sin utbildning. Det krävs inga förberedelser inför seminariet, men för den som vill kan ett samtal kring frågorna nedan med en disputerad lärare i ditt ämne fungera som ett sätt att börja reflektera. Det kan också vara bra att fundera på vad du uppfattar/tror är/kommer att vara mest utmanande, roligt, skrämmande, och/eller fascinerande med att undervisa.

Seminariet kommer att hållas på engelska. Om det endast är svenskspråkiga deltagare kan språket ev. ändras. 

Frågor:

  • Undervisade du när du var doktorand och minns du hur du tyckte att det var?
  • Finns det något du tycker är specifikt för just vårt ämne när man undervisar?
  • Vad förväntar du dig av en undervisande kollega som också är doktorand? 

Anmälan

Det här seminariet riktar sig till doktorander vid HS-fakulteten. Inbjudan har skickats ut via Outlook. Vänligen kontakta forskningsadm.bsr@oru.se om du har frågor. 

Välkommen!

Maria Jansson, Professor i genusvetenskap

Terese Glatz, Vicedekan forskning och utbildning på forskarnivå


Doctoral students and university teachers

Many doctoral students teach. Teaching is good for gaining experience and can also be rewarding for doctoral students. At the same time, for many it is a new role, where they go from being a student to being a teacher; from being a doctoral student to becoming a teaching colleague to more senior colleagues in the subject; from being shaped into a discipline to socializing students to become part of the discipline; from not having much authority to becoming an authority in the classroom. Teaching also means that you have to combine your doctoral studies with other work tasks: how do you make it all work?

This seminar is based on discussions about what it means to be a doctoral student and a teacher. What are the expectations of a doctoral student who is also a teacher – from fellow teachers and from students? How can one think about the role of a teacher, and does one change when standing at the front of the classroom?

The seminar is aimed at all doctoral students who teach or plan to teach as part of their education. No preparation is required for the seminar, but for those who wish, a discussion of the questions below with a teacher who has a PhD in your subject can be a good way to start reflecting. It may also be helpful to think about what you perceive/believe will be most challenging, enjoyable, frightening, and/or fascinating about teaching.

The seminar will be held in English but may change to Swedish if all attendees are Swedish speaking.

Questions:

  • Did you teach when you were a doctoral student, and do you remember what you thought of it?
  • Is there anything you think is specific to our subject when teaching?
  • What do you expect from a teaching colleague who is also a doctoral student?

Coffee, tea and a small sandwich (vegetarian) or cake will be served. Invitations have been sent out via Outlook. Please contact forskningsadm.bsr@oru.se if you have any questions.  

Welcome!

Maria Jansson, Professor of Gender Studies

Terese Glatz, Vice Dean of Research and Education at the Doctoral Level