Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Här får framtida studenter uppleva livet på campus

Tre studenter på campus.

Lukta, smaka och lösa praktiska utmaningar. Det blir både underhållning, campusvandring och prova på-aktiviteter i olika miljöer på Örebro universitet när inspirationsdagen arrangeras på fredag.

Dryg 800 gymnasieelever från skolor både inom och utanför Örebro län besöker universitetet under dagen. Den inleds med ett informationspass i Aula Nova, där stand up-komikern Tobbe Ström bjuder på en interaktiv gameshow.

– Eleverna är med och tävlar samtidigt som de får lära sig mer om vad man kan plugga hos oss – och om hur de kan tänka kring sina framtida studieval utifrån våra intresseområden, säger Madelen Renner, verksamhetskoordinator vid Örebro universitet.

Tretton prova på-miljöer på campus

Varje elev kan sedan välja bland tretton olika prova på-miljöer och skräddarsy sitt besök utifrån vilka intresseområden som känns intressanta. Den som är nyfiken på att bli kemist, biolog eller miljövetare kan till exempel besöka Bilbergska och ta reda på man har näsa för att avslöja Food Fraud, matbedrägerier.

Den som funderar på ett yrke inom medicin eller vård får prova hur det är att öva på avancerade dockor som liknar patienter i äkta sjukhusmiljö vid Kliniskt träningscentrum i Prismahuset. Andra exempel är rättegångssalen och robotlabbet i Teknikhuset, fyslabbet i Gymnastik- och idrottshuset och lärarrummet i Forumhuset.

Engagerade studievägledare och studenter

– Målet är att eleverna ska få prova, smaka och känna på så mycket som möjligt under dagen, så att de får en känsla av hur det är att studera vid Örebro universitet. De kommer också att möta våra engagerade studievägledare och studenter som finns här för att svara på frågor och berätta mer om både utbildning och studentlivet, säger Madelen Renner.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Terése Classon Sundh