Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kattungar och mumintroll – studie visar hur det ”gulliga” utnyttjas i ekofascistisk propaganda

Maria Darwish på universitetsbiblioteket

Hitler som klappar rådjur och beväpnade män i svarta ansiktsmasker - med kattungar i famnen. Det är några bilder som kopplar något gulligt med ekofascism.
– Ekofascister vill visa upp starka män redo att med våld försvara naturen, kvinnor och barn. Samtidigt visar männen en mjuk och kärleksfull sida, säger Maria Darwish, doktorand, som i en studie visar hur känslor och det ”gulliga” är en strategisk del av denna fascistiska propaganda.

I ekofascism förenas hyllande av naturen och en ren miljö med en våldsbejakande extrem högerideologi. Män ska styra och beskydda kvinnor och barn av det egna folket mot andra ”raser” och de ska bekämpa ett samhälle som enligt deras syn blivit kvinnligt och därmed försvagat.

Maria Darwish har analyserat ett 100-tal bilder på sociala medieplattformen Telegram -  populär bland högextrema organisationer - som publicerades från oktober 2020 och  framåt. I urvalet finns bilder från 1930-talets Tyskland, bland annat med Adolf Hitler som böjer sig ner och klappar ett rådjurskid och en tysk soldathjälm med två kattungar.

– En del av denna manliga hjältedyrkan är att männen ska vara vänliga mot oskyldiga och försvarslösa. Männen kombinerar styrka med omsorg om de svaga, säger Maria Darwish.

Mumin vanlig i propagandan

Hennes studie är inriktad på nordisk ekofascism av idag, som delvis har sina rötter i nazismen.

– För att bli mer smakliga har nordiska nazister ersatt symboler från andra världskriget som svastikan med bilder av vikingar. Ett annat sätt är att använda barndomen i propagandan, säger Maria Darwish.

Hon visar att Mumintrollet är vanlig i den ekofascistiska propagandan.  En bild visar Muminpappan, Mumintrollet och Snusmumriken, beväpnande och maskerade på väg mot en synagoga. En annan bild visar Snusmumriken och en svart sol, en symbol för nazism.

– Mumin och Snusmumriken är båda gulliga men blir här också hotfulla, säger Maria Darwish.

Förolämpa motståndarna

Mumintrollet i ekofascistisk propaganda används inte enbart för att nå en målgrupp som ska övertygas. Den används också för att förolämpa motståndare genom att skända de goda och vänliga sagofigurerna.

– Det blir särskilt provocerande eftersom Tove Jansson var en hängiven antifascist under andra världskriget och skulle ha avskytt hur hennes figurer missbrukas.

En specifik målgrupp är unga. Den fascistisk propagandan förtiger vad som faktiskt skedde under andra världskriget, samtidigt som kunskaperna hos unga kanske minskar. Propagandan blandar politiska budskap med positiva upplevelser hos barn – det gulliga mixas med en våldsbejakande politisk ideologi.

– Ekofascistiska propagandan och effekterna av den måste tas på största av dem som bryr sig om framtiden, säger Maria Darwish.

Text och arkivbild: Maria Elisson