Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sugardaddies – första ämnet i nya podden Studio Genus

Studio Genus logga.

– Sugardejting kan ses som en pusselbit i en större expansion av sexindustrin där det hela tiden skapas nya nischer av sexhandel, säger Lena Gunnarsson, docent i genusvetenskap.
Sugardaddies – det är ämnet i första avsnittet av den nya podden Studio Genus.

Lena Gunnarsson medverkar också i SVT:s serie Köp mina trosor. Reportern Nellie Erberth ger sig in i sugardejtingvärlden med dold kamera för att undersöka det från insidan. I Nyhetsmorgon på TV4 berättar de om serien och sugardejting.

Lyssna på Studio Genus

– Vi drar i gång podcasten för att ge plats för genusforskare. Som vi ser det finns det ett behov att göra genusforskning mer tillgänglig för såväl studenter som för en intresserad allmänhet, säger Alessandro Johansson, som är programledare för Studio Genus och adjunkt i genusvetenskap vid Örebro universitet.

– Med podden hoppas vi också kunna öka intresset för betydelsen av kön/genus i olika delar av samhället och kulturen, säger Alessandro Johansson.

– Poddformatet är bra då det ger utrymme för utvecklade och fördjupade diskussioner, något vi tror att det finns ett sug efter, säger Lena Gunnarsson.

En inkörsport

I första avsnittet beskriver hon sugardejting som en inkörsport till att köpa och sälja sex för personer som inte kan tänka sig att använda andra forum för sexhandel. Men hon pekar på att det också är något annat - män vill inte bara få en tjänst utförd utan snarare köpa tillgång till en riktig person och att det ska kännas äkta.

– Vissa använder det som en täckmantel för att sälja och köpa sex. Men i andra fall är det snarare en gråzon mellan prostitution och något som kan likna en klassisk, könskonservativ, heterosexuell dejting eller relation som präglas av ojämlikhet.

– Där står mannen för mer av det materiella medan kvinnan ska vara yngre, snygg och bekräftande, säger Lena Gunnarsson, som forskar om kön, makt och kärlek.

Lena Gunnarsson och Alessandro Johansson.

Lena Gunnarsson är Alessandro Johanssons första gäst i podden.

Männen slipper nackdelarna

Sugardejting har ibland framställts som ett steg framåt för feminism och att det ger kvinnor makt. Men Lena Gunnarsson håller inte med.

– Männen slipper nackdelarna och kan plocka russinen ur kakan. De får mer makt, mer kontroll. De får de positiva sakerna och betalningen gör att de slipper en massa krav som en kvinna som inte får betalt ställer.

Samtidigt vill männen känna att det finns någon form av ömsesidighet och att kvinnan njuter av sexet - även om de inte ska ställa krav som en flickvän eller fru. För vissa kvinnor är kravet på ömsesidighet inte ett problem. De tycker att mannen är trevlig och att de har intressanta diskussioner.

– För andra kvinnor, som gör det bara för pengarna och inte känner att de får ut något, blir männens önskan om ömsesidighet bara ytterligare ett krav, säger Lena Gunnarsson.

Text: Linda Harradine
Foto: Privat, Linda Harradine