Glada forskare får 4,5 miljoner från Skolforskningsinstitutet för ett projekt om kritiskt medborgarkunnande

Maria Jansson, professor i genusvetenskap vid Örebro universitet, är med i forskarteamet som fick medel från Skolforskningsinstitutet. Projektets syfte är undersöka hur en undervisningsintervention med fokus på frågor om social och politisk tillit i samhällskunskap kan bidra till att utveckla elevers kritiska medborgarkunnande och hur en sådan undervisning kan överbrygga skillnader mellan elevgrupper.
- Det här projektet är en fortsättning på ett tidigare projekt. I det projektet såg vi bland annat att elever med olika genus och etnicitet förhandlar kunskaper om demokrati olika eftersom de har olika erfarenheter av kontakter med myndigheter och samhällsinstitutioner. I det här projektet ska vi fortsätta att undersöka både hur undervisningen kan bidra till ett mer jämlikt lärande, men också hur de erfarenheter som eleverna tar med sig in i klassrummet påverkar lärandet.
Projektet handlar om skolans demokratiuppdrag, det vill säga uppdraget att lära elever att bli medborgare i ett demokratiskt samhälle. I forskningen har man tidigare beskrivit uppdraget som paradoxalt eftersom skolan samtidigt ska se till att elever litar på samhällsinstitutionerna och samtidigt lära dem att granska dem kritiskt – vilket skulle kunna leda till mindre tillit.
- Vårt tidigare projekt visar faktiskt att det kanske till och med är tvärt om. Elever som lär sig om hur de demokratiska samhällsinstitutionerna, som exempelvis myndigheter, fungerar och lär sig att granska dem kritiskt, har inte mindre tillit till myndigheterna, däremot blir deras tillit mer nyanserad. I studien uppgav också vissa elever att deras tillit till skolan ökade när undervisningen inte bara berättade hur det borde fungera, utan också visade på tillfällen när saker och ting gått fel.
I projektgruppen ingår forskare från tre olika universitet och tre olika ämnen, Johan Sandahl, projektledare och Patrik Johansson arbetar på Stockholms universitet och är ämnesdidaktiker med inriktning mot samhällskunskap. Martin Karlsson, som tidigare var på Örebro universitet arbetar numera som professor i Statsvetenskap på Mälardalens universitet och Maria Jansson är genusvetare.