Handelshögskolan vid Örebro universitet

SCB och Örebro universitets sommarskola i statistik 2021

Örebro slott

Officiell statistik i en digital värld – att gå från data till statistik

25 augusti 2021

Under en längre tid har begrepp som ”Nya datakällor” och ”Big data” diskuterats som alternativ för produktion av officiell statistik. Genomslaget har varit litet och officiell statistik produceras i all väsentlighet på liknande sätt som tidigare. SCB genomför sedan en tid tillbaka en större satsning på realisering av statistikproduktion baserad på andra datakällor än urvalsundersökningar och register. Sommarskolan belyser utmaningar med användning av andra datakällor och ger exempel på ansatser till lösningar.

Sommarskolan genomförs med föreläsningar av bland andra Anders Holmberg, professor Thomas Laitila och professor Daniel Thorburn . Föreläsningarna diskuterar utmaningen med användning av andra datakällor än de traditionella med utgångspunkt från dels olika skolor för statistisk inferens, dels kvalitetskraven på officiell statistik.

Övergripande målgrupp: Medarbetare på de statistikansvariga myndigheterna som arbetar med Sveriges officiella statistik.

Sista anmälningsdag: 22 augusti 2021

Kontakt:

Cecilia Wass, SCB
E-post: This is an email address