This page in English

Musikhögskolan

Call for papers

Årets tema är Musik och politik

Vilken roll kan musiken och musikforskningen ha i skapandet av ett mer hållbart samhälle, i syfte att möta utmaningarna med krig, klimatförändringar och populism? Dagens musikliv står inför stora musikpolitiska förändringar. Hur tar musikforskningen sig an dessa nya perspektiv och utmaningar? Samtidigt revideras den statliga forskningspolitiken. Hur påverkar detta våra forskningsdiscipliner och institutioner? Samband mellan musik och politik återfinns längs med hela spektrat, från det globala till det lokala, via individuella och institutionella aktörer. Konferensen tar upp dessa perspektiv i ett spann som omfattar alla musikforskningsdiscipliner, och med en särskilt inbjuden panel av aktörer inom musikliv, akademi och kulturpolitik. 

Tematiska ansatser kan exempelvis innefatta följande perspektiv:

  • musik som form för politiskt uttryck, t.ex. musik och aktivism, populism, identitet, musikalisk diplomati
  • musikpolitik (i Sverige och utomlands)
  • kontexter och diskurser: historiska och sociologiska perspektiv
  • inkludering, intersektionalitet, mångfald och dekolonialisering.

Peer review
Peer review av abstracts genomförs av Samfundet för Musikforskning. Tidskriften STM skapar en tematisk sektion för konferensens huvudtema. STM uppmuntrar presentatörer att utveckla sina konferens-papers till artiklar att skickas in för separat granskning efter konferensen för möjlig publicering.

Keynote
Årets konferens har två keynotes: David Hebert och Melanie Schiller.

David Hebert: Music Diplomacy Amid Populism and Protectionism
David G. Hebert är professor vid Western Norway University of Applied Sciences i Bergen. Han är också Honorary Professor vid Education University of Hong Kong och Affiliated Professor vid University of the Faroe Islands och Kyambogo University (Uganda). Han är medlem av Executive Committee och Board of the International Society for Music Education, Chair-elect för Historical Ethnomusicology section of SEM och har anslagsfinansierade projekt i Uganda och Kina. Med ett särskilt intresse för ursprungsbefolkningar har han tidigare arbetat som musikchef för ett maoricollege och är nu delaktig i ett stort forskningsprojekt om samisk musik. Han är också författare eller redaktör för 11 böcker, med artiklar i över 30 olika tidskrifter. På senare tid skriver han särskilt om musik och AI, avkolonisering, kulturdiplomati och hållbarhet.

Melanie Schiller: The Politics of Heroic Averageness: Populism and Music in Sweden
Melanie Schiller är professor i samtida mediakulturer vid Radboud University Nijmegen i Nederländerna. Hon är ordförande för Benelux-avdelningen av International Association for the Study of Popular Music (IASPM) och är redaktör för bokserien Music and Politics tillsammans med Routledge. Schiller är författare till Soundtracking Germany: Popular Music and National Identity (Rowman & Littlefield, 2018; häftad 2020) och medredaktör för volymen Popular Music and the Rise of Populism in Europe (Routledge, 2024), som är ett resultat av hennes arbete i det internationella forskningskonsortiet med samma namn (2019–2022), finansierat av Volkswagen-stiftelsen. Hennes nuvarande forskning  är finansierad av det nederländska forskningsrådet (2025–2030) och fokuserar på protestmusik och polarisering i klimatrelaterade sociala rörelser.

Språk
Konferensens huvudspråk är svenska och engelska. Presentationer kan även göras på danska och norska.

Presentationsformer och tidsramar

Konferensbidrag kan presenteras i någon av följande former: traditionellt paper, lecture-recital, panel, paired papers, videoessä/audio paper eller poster.

  • Tid: 20 minuter + 10 minuter för frågor och kommentarer.
  • Även studenter på kandidat-, och avancerad nivå har möjlighet att under konferensen presentera sina färdiga uppsatsprojekt (10 minuter presentation + 5 minuter frågor). Handledare uppmanas att informera studenter om denna möjlighet.
  • Tid: 20–40 minuter + 10 minuter för frågor och kommentarer.
  • En presentationsform avsedd för forskare som vill integrera praktiska demonstrationer eller musikaliska framföranden i sina presentationer. En demonstration eller föreställning ska utgöra en viktig del av presentationen och inte bara tjäna som illustration.
  • Lecture-recitalformatet är öppet för forskare och studenter från alla musikrelaterade forskningsfält.
  • Tid: 30 minuter + 10 minuter för frågor och kommentarer.
  • En grupp av minst tre forskare presenterar och diskuterar ett gemensamt projekt eller forskning om ett gemensamt ämne. 
  • Tid: 15 + 15 + 20 minuter.
  • Två paper-presentationer som belyser samma ämne/fenomen vilka sedan följs av diskussion.
  • Skicka in separata abstract för varje paper samt en kort beskrivning hur de relaterar till varandra.
  • Ramtid: 30 minuter.
  • Produktionen innehåller ett akademiskt argument eller en frågeställning som gestaltas i ord, bild och/eller ljud.
  • Ljud- eller videofilen ska vara 15-20 min och följs upp med en diskussion om 10-15 minuter. 

Abstract

Abstract skickas in som wordfil senast den 1 juni 2025 till konferens@musikforskning.se

Abstract ska innehålla:

  • titel på presentationen
  • en tydlig sammanfattning av presentationen om högst 300 ord omfattande frågeställningar, teori, metod, resultat och slutsatser (ingen referenslista i ditt abstract)
  • uppgift om presentationsform (traditionellt paper, lecture-recital, panel, paired papers eller videoessä/audio paper)
  • uppgift om eventuella utrustningsbehov utöver projektor och ljudanläggning
  • namn och institutionstillhörighet för samtliga medverkande
  • kontaktuppgifter till huvudansvarig för abstract.

OBS, vänligen namnge filen “efternamn_förnamn” som referens till presentationens huvudförfattare. Urval sker utifrån kvalitet, originalitet och vetenskaplig relevans.

Utfallet av granskningen meddelas senast den 19 juni 2025.