Musikhögskolan

Europauniversitet ger studenter nya möjligheter

1/5

– Vi uppskattar nya möjligheter som låter studenter från Örebro universitet bredda sin kompetens, säger Aleksander Berger, vice ordförande i Örebro studentkår.
På måndagen möttes representanter för Örebro universitet och regionala aktörer som Region Örebro län och SCB för att tillsammans markera starten på samarbetet inom det nya Europauniversitet NEOLAiA.

Ett uppdrag för NEOLAiA är att starta gemensamma program, kurser och sommarskolor - något som ger nya möjligheter till internationella erfarenheter för studenterna i Örebro.

EU-kommissionen utnämnde i juli alliansen NEOLAiA till så kallat Europauniversitet, en satsning på att göra högre utbildning i Europa mer konkurrenskraftig. Ett syfte är att i samarbete med företag, offentliga aktörer och civilsamhället långsiktigt driva på utveckling i regionerna. I NEOLAiA deltar universitet från bland annat Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien.

Aleksander Berger

Utvecklingen av högre utbildning är ett grundläggande uppdrag för universiteten i NEOLAiA. Idag kan studenter vid Örebro universitet läsa kurser på utländska universitet tack vare de utbytesavtal som finns med 160 partneruniversitet runt om i världen.

I NEOLAiA fördjupas samarbetet. Hittills har Örebro universitet till exempel lett arbetet med att starta ett nätverk för studenter vid universiteten som ingår i denna allians.

– Det kom fram massor med spännande idéer när studentrepresentanter möttes på universitetet i Bielefeld tidigare i år.  Poddar, workshops och språkcaféer är några exempel på relevanta aktiviteter för studenter att delta i, säger Aleksander Berger.

Ida Andersson Norrie

Ida Andersson Norrie.

Under vårterminen 2024 ges två kurser på Örebro universitet, som är speciellt framtagna för studenter från universiteten i NEOLAiA-alliansen - en kurs i historia och en i specialpedagogik.

– Vi har redan sett flera olika typer av samarbeten inom NEOLAiA. Det finns till exempel nätverk för forskare och personal inom olika områden och vi har haft många inresande och utresande kollegor – något som lett till påbörjade forskningssamarbeten, nya sätt att dela erfarenheter över landsgränser och kreativa idéer på hur vi kan öka möjligheterna till mobilitet för att främja inkludering och breddat deltagande, säger Ida Andersson-Norrie, internationaliseringsstrateg.

Universiteten i NEOLAiA har samarbetet under några år och blev i somras utsedda till ”Europauniversitet” av EU-kommissionen.

Målet för EU-kommissionen är att 500 universitet ska samlas i allianser och bli Europauniversitet till i mitten av 2024.

De andra universiteten i NEOLAiA är universiteten i Bielefeld, Tyskland, Ostrava, Tjeckien, Tours, Frankrike, Jaen, Spanien, Salerno, Italien, Suceava, Rumänien, Nicosia, Cypern, och Siauliai, Litauen.