Institutionen för naturvetenskap och teknik

Tekniksamling i universitetets källare blev sommarutställning

1/7

Samlingen av tekniska prylar i källaren under Teknikhuset har fått en tillfällig plats i fullt dagsljus – som årets sommarutställning i Bergööska huset i Hallsberg.
– Ett syfte är att bjuda på allmänbildning om teknik som gjort oss så mycket nytta, säger Dag Stranneby, professor emeritus vid Örebro universitet och primus motor bakom utställningen Elektronen.

Tekniksamlingen har vuxit under åren, matade av gåvor från privatpersoner och företag. Även utrangerad teknik från universitetet har fyllt på hyllorna i källaren. Dag Stranneby själv är en aktiv inköpare och konstaterar att hans passion för tekniken är beroendeframkallande och kostar en del.

Han vill med utställningen "Elektronen" bidra till allmänbildningen och bland annat lyfta fram banbrytare inom vetenskapen. En av dem är den skotske matematikern och fysikern James Maxwell som la grunden till den teknik som idag utvecklas i en rasande fart. Maxwells fyra ekvationer från 1872 fångade in alla elektriska och magnetiska fenomen, förutsättningen för trådlös kommunikation.

– Utställningen bjuder också på nostalgi med prylar som många känner igen. Dessutom vill jag väcka eftertanke om vad som händer världen om vi inte har elektricitet. En timme klarar vi, en månad skulle innebära kaos och ett år skulle kasta oss tillbaka till 1700-talet, säger Dag Stranneby.

Ett mätinstrument för elektricitet

En Avo-meter från 1950-talet, ett instrument som mäter elektriska fenomen som strömstyrka, spänning och resistans. Ett nyttoföremål, men också så vackert.

Hans personliga förhållande till elektricitet är passionerat. Redan som liten i Hallsberg fascinerades han av elsladdar, ett intresse som ledde honom vidare till att bland annat bli radioamatör, gå på tekniskt gymnasium i Örebro, bli civilingenjör på Chalmers och doktorera på KTH. När Örebro universitet var nytt som universitet blev han professor i elektronikproduktion. Förra året gick han i pension, men hoppar in som timlärare.

Sverige och svenskar som satt avtryck i teknikhistorien finns med i ”Elektronen”, bland andra Hälleforsbördige Jonas Wenström vars uppfinningar ligger bakom dagens ABB, Baltzar von Platen och Carl Munters som uppfann kylskåpet och LM Ericsson som insåg affärspotentialen med telefoner i slutet av 1800-talet.

Det finns många tekniska underverk att gotta sig i för den nostalgiske, fantastiska prylar som lagt sin storhetstid bakom sig. En gång var de häpnadsväckande, till exempel:

• laptop – på 7 kilo, knappast knävänlig
  • tv 2-tillsats – som dubblerade utbudet för tittarna
  • ”Teleguide” – en återvändsgränd innan internet.
  • VHS-spelare – vardagsrummet blev biosalong
  • speldator med ”Pong” – utmanande för sin tid
  • Mac i ursprungsdesign – likt en fågelholk

Dag Strannebys favoritpryl? Det är ingen fysisk skapelse utan just de fyra ekvationer som 1800-talsnillet James Maxwell fick till och som visade att det som samtiden trodde var omöjligt, faktiskt var möjligt. Och som präglar vår samtid. Utan dessa fyra ekvationer hade inget av de vi idag tar för givet funnits. Mobiltelefoner är enbart ett exempel.

Utställningen i Bergööska huset är öppen för allmänheten till i mitten av augusti och sedan ytterligare några veckor för skolor med Dag Stranneby som guide.

Text och foto: Maria Elisson