Restaurang- och hotellhögskolan

Forskarföretaget räddar ratade viner – prisas som Årets innovatör

Anders Crichton-Fock, universitetslektor i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan och vd för Grythyttan Culinary Science & Innovation.

Varje år slängs tusentals liter vin. Genom sin forskning fann Anders Crichton-Fock, lektor i måltidskunskap, en metod för att ge gamla viner ett nytt liv. Nu prisas Anders och hans företag Grythyttan Culinary Science & Innovation som Årets innovatör 2024 av Almi Mälardalen.
– En stor bekräftelse på att det vi gör är bra och viktigt, säger Anders Crichton-Fock.

Anders Crichton-Fock har länge haft ett ben i akademin och ett i näringslivet. Han var en av de första doktoranderna i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan på 1990-talet, och arbetade sedan under 20 år som bland annat marknadschef, inköpschef, vd och till slut ägare på ett företag som importerar vin.

2015 kom han tillbaka till Restaurang- och hotellhögskolan som universitetslektor i måltidskunskap och valde då att lägga företaget på is. I stället satsade han på forskningen och lanserade bland annat forskningsprojektet Rewine the world, som handlar om hållbarhet och ökad resursanvändning genom återanvändning av gamla viner.

– Jag hade själv sett hur stora mängder vin som destrueras varje år och kände att jag ville göra något åt det problemet. Därför kom min forskning att handla mycket om hållbarhet. I Rewine the world satte jag ihop en rådgivande kommitté med de mest framstående forskarna i världen inom det här området. Efter flera år av forskning och vetenskapliga artiklar var nästa steg att titta på hur man faktiskt kan genomföra detta i praktiken, säger Anders Crichton-Fock.

Ändrade inriktning på ett tidigare vinimport-företag

2021 valde han därför att väcka liv i vinimport-företaget och ge det en ny inriktning och ett nytt namn; Grythyttan Culinary Science & Innovation. Örebro universitets holdingbolag, som finns till för att hjälpa forskare att nyttiggöra sin forskning, gillade Anders affärsidé och beslöt att stötta företaget både ekonomiskt och med kunskap och rådgivning.

– Det har betytt jättemycket för mig, både att få in kapital och att få tillgång till kunskapsstöd kring exempelvis immaterialrätt och strategi. Det är extremt viktigt att vi forskare kommer ut i samhället och implementerar vår forskning. Men ofta är forskare väldigt rädda för att göra fel. Då är det viktigt att kunna ha ett holdingbolag i ryggen.

Blandar vin för att kompensera saknade egenskaper

Med hjälp av Anders metod kartläggs vinernas arom, doft, smak och textur och markeras med olika färger. På så vis kan han sedan utifrån färgskalan matcha och blanda olika viner. Om ett vin exempelvis saknar syra, fruktighet eller struktur, kan han med hjälp av metoden hitta ett annat vin som kompenserar den saknade egenskapen.

I de fall det inte fungerar att blanda ett vin med ett annat för att nå rätt resultat, använder Anders olika naturliga råvaror för att uppnå samma effekt – bland annat torkad svamp och blommor.

– Det kan ändra vinets egenskaper helt. Allt handlar egentligen om en respekt för grundprodukten och det hantverk som har krävts för att producera vinet. Det handlar också om att minska klimatpåverkan och inte slösa på naturens resurser.

Vad säger vinexperterna om det här? Rynkar de på näsan åt att blanda viner?

– Det är klart, det här är ju lite punkigt. De här produkterna finns inte någon annanstans i världen och det finns ingen annan som jobbar så här. Men jag har låtit många vinexperter prova och de har faktiskt blivit tagna på sängen och varit helt överraskade.

Anders Crichton-Fock.

Almi Mälardalen utsåg Anders Crichton-Fock till Årets innovatör 2024.

Fick pris som Årets innovatör

Företaget fick snart sin första kund i Fotografiska Stockholm, och för några veckor sedan utsågs Anders Crichton-Fock till Årets innovatör 2024 av Almi Mälardalen under Stora Näringslivsdagen i Örebro.

– Det känns helt fantastiskt, en stor bekräftelse på att det vi gör är bra och viktigt. Det här är mycket tack vare mina kollegor. När man försöker göra någonting nytt så möter man ofta mycket motstånd, men tack vare att jag samarbetar med så många kompetenta forskare har vi lyckats.

Vad hoppas du att ditt företag ska bidra med de kommande åren?

– Om fem-tio år hoppas jag att vi har förändrat idén kring vilka livsmedel som är återvinningsbara och att vi ändrat narrativet och kulturen kring den frågan. Jag hoppas också att vi lyckats göra ”upcycling” till ett begrepp.

– I företaget har vi ett hållbarhetstänk som genomsyrar allt, vi tittar inte bara på vinet utan även på glaset, vilket papper vi använder, leveranser, retursystem. Vi vill öka cirkulariteten på alla sätt och även inkludera konsumenten i hållbarhetstänket.

Vad är nästa steg för dig och företaget?

– Vi har under en tid utvecklat ett elexir, Amplio drops. Det är en innovation som man droppar i vinet. Om man har ett vin som stått öppet i några dagar, kan man – i stället för att hälla ut det – droppa i lite elexir och på så vis helt förändra vinets karaktär. Vi har precis blivit klara med alla sensoriska tester och kommer att lansera produkten inom kort.

Text: Jesper Eriksson