Restaurang- och hotellhögskolan

”VFU är en höjdpunkt under utbildningen”

Student och handledare plockar kirskål

Vilhelmina Björling plockar kirskål tillsammans med sin handledare Tobias

Förutom nya perspektiv och arbetslivserfarenhet ger praktiken också viktiga kontakter inför framtida jobb. Det tycker Vilhelmina Björling, som gör sin VFU som kock på Ombergs turisthotell.
– Jag får en förankring i det verkliga arbetslivet som man inte kan förstå förrän man är på plats, säger hon.

Här kan du läsa mer om programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör.

Vilhelmina Björling går fjärde terminen på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör vid Restaurang-och hotellhögskolan på Örebro universitet. Hon valde att göra sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU, på Ombergs turisthotell som ligger vid Vättern, mitt emellan Ödeshög och Vadstena.

– Jag jobbar tillsammans med de fyra kockar som jobbar här och får vara med i alla processer. Under veckorna är det mycket prepp inför helgerna. Jag har till exempel fått stycka rådjur, baka bröd och plocka vilda växter som kirskål och ramslök, berättar hon.

På helgerna serveras en avancerad meny med fyra eller fem fasta rätter, som oftast har en lokal prägling och lagas av råvaror från småskaliga producenter.

– Många av rätterna kräver ganska mycket prepp, som till exempel att fermentera gurka och kål. Det är en fördel att ha en längre praktikperiod så att man hinner vara med och smaka resultatet av det man har lagat.

”Ett helt annat tempo och flyt”

Vilhelmina Björling tycker att praktiken bidrar till en förankring i det verkliga arbetslivet, som man kanske inte skulle få annars.

– Det är en sak att stå i ett kök på skolan och en helt annan att följa flödet i en riktig restaurang. Här krävs det ett helt annat tempo och flyt. Jag lär mig också väldigt mycket av kockarna jag jobbar med, säger hon.

Förutom de praktiska kunskaperna upplever Vilhelmina också att hon har fått en kunskap och insikt om vad hon själv tycker är roligast – vilket kan vara en hjälp när det börjar bli dags att fundera över var hon vill jobba i framtiden.

– Jag tycker om att arbeta med händerna och utföra hantverksmoment som kräver mycket teknik, till exempel att göra upplägg, pastaknyten eller ballotine – alltså kalvkött som röks och bakas i ugn för att sedan plockas isär och rullas till rullar, som man delar i portionsbitar och steker.

Vilhelmina-gör-pasta-720x424.jpgVilhelmina Björling förbereder agnolotti, pastaknyten som fylls med getfärskost, kirskål och ramslök.

Knyter praktiken till utbildningen

Varje dag skriver hon anteckningar i en fältdagbok, för att sammanfatta vad hon har lärt sig.

– Det är väldigt lärorikt och ett bra sätt att komma ihåg vad man gör under praktiken. Jag tycker också att det gör att man knyter an sina lärdomar till de kurser och den litteratur vi har läst under utbildningen.

Varför tycker du att det är viktigt att göra VFU?

– Jag har hela tiden varit inställd på att praktiken skulle bli en höjdpunkt under utbildningen. Den ger nya perspektiv och viktig arbetslivserfarenhet. Jag får också kontakter som är bra att ha när jag ska söka jobb. Sedan är jag så himla nöjd över att jag får vara på en plats där jag får prova allt och verkligen lära mig om alla delar, säger Vilhelmina Björling.

Text: Anna Lorentzon